Ahad, 24 Januari 2010

Jangan Layan Mahasiswa Macam Lembu Kena Cucuk Hidung

Gambar di atas daripada Malaysiakini
Penangkapan 9 pelajar IPTA yang berhimpun secara aman di Kuala Lumpur semalam menggambarkan kerajaan UMNO-BN amat takut dengan kebangkitan golongan cerdik pandai yang mahu suara mereka didengar oleh rakyat kerana pihak berkuasa yang mengongkong kebebasan bersuara dan hak-hak mereka dicabul oleh pihak Universiti.

Harus diingat sudah lama golongan mahasiswa tidak menyuarakan suara mereka dijalanraya dan di tempat-tempat awam dan kita ingat suara mereka telah mati ditelan zaman tapi apabila mereka bangun menyuarakan keadilan mereka secara aman akhirnya mereka ditangkap dan dikurung di balai polis.Mereka adalah golongan yang cerdik dan bijak sudah tentu mereka tidak mahu fikiran mereka dikongkong dan disekat macam lembu dicucuk hidung.Apa guna belajar di menara gading kalau hak-hak yang sepatutnya mereka dapat disekat,dicabuli dan berlaku penyelewengan dalam Universiti dan mereka hanya berdiam diri.Pondan sangatkah mereka kalau berlaku penyelewengan dan penipuan dalam pilihanraya Universiti mereka nak berdiam diri?

Bagaimana dalam pilihanraya kampus boleh berlaku penipuan dan penyelewengan proses pengundian? SPRM patut pi siasat secepat mungkin jangan dok lengah-lengah lagi. Kalau tak ada angin masakan pokok bergoyang sampai para mahasiswa rasa mereka ditipu oleh pihak Universiti yang buat pilihanraya.Apa lagi yang mahasiswa ada kalau hak-hak yang mereka perjuangkan untuk tegakkan kebenaran pun ditangkap.Kerajaan mahu mahasiswa kita jadi apa sebenarnya?

Kalau tempat orang cerdik pandai belajar boleh main tipu dalam pilihanraya Universiti ,apatah lagi dalam pilihanraya umum akan datang, bertambah parah lah nampak gayanya kita nak hadapi gelombang penipuan secara besar-besaran oleh Umno-Bn yang pasti tak mau kalah atau tumbang dalam pru 13 akan datang.

Baca
9 Pelajar ditahan bantah p'raya kampus-Malaysiakini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan