Rabu, 27 Januari 2010

Enjin Jet Hilang: Lagi Mahal Kereta Porsche dan Lamborghini

Enjin Jet pesawat F5E yang hilang dikatakan hanya bernilaiantara RM300,000 dan RM 400,000 saja seketul mengikut kata Pengerusi Kira-Kira Awam , Datuk Azmi Khalid yang dah selesai buat siasatan.Kehilangan enjin tu pula tak ada kaitan dan kena mengena dengan pegawai peringkat atasan TUDM. Yang curi tu hanya libatkan pangkat rendah la maksudnya.

Nilaian yang pada mulanya dikatakan RM50 juta sebiji dah jadi begitu rendah kepada enjin jet yang boleh terbang.Enjin yang tak boleh terbang lagi mahal! Kereta Lamborghini dan Porsche lagi mahal daripada enjin jet yang cecah jutaan ringgit tapi tak boleh terbang.Angka yang diberi pula tidak tepat berubah ikut Menteri yang cakap. Kita kena tipu lagi daripada segi angka yang berubah-ubah ikut sedap Menteri nak cakap! Kenapa tidak serah kepada Ketua Audit Negara untuk beri nilai sebenar enjin Jet F5E yang dibeli itu?

Lapor Malaysiakini;

Azmi juga menolak dakwaan dalam media bahawa kos enjin tersebut melebihi RM50 juta.

Sebaliknya, kata beliau, kadar pertukaran wang sekarang menunjukkan kos kedua-dua enjin tersebut ialah RM400,000 tiap satu."PAC mendapati memang ada kelemahan dalaman (TUDM) berlaku tetapi kita tidak nampak ada penyelewengan di peringkat atasan," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat kedua PAC dengan Kementerian Pertahanan dan TUDM berhubung kes berkenaan di Bangunan Parlimen hari ini.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan