Sabtu, 23 Januari 2010

Himpunan Aman Pelajar IPTA Ditahan: Memang Tak Ada Hak Asasi

Perhimpunan aman para pelajar IPTA yang tak puas hati di Kuala Lumpur telah menyebabkan 9 pelajar IPTA ditahan pihak polis. Di mana hak asasi pelajar dan himpunan aman bagi mereka yang tak puas hati terhadap pihak Universiti?Memang betul lah apa yang dikatakan pihak Human Right Watch bahawa Malaysia memang korup dan buruk daripada segi hak-hak asasi kalau buat himpunan aman pun kena tangkap.

Sikit punya hal pun mau tangkap kononnya langgar akta dan tak ada permit.Tu saja lah modal pihak berkuasa untuk menghalalkan tindakan mereka.Kebebasan bersuara untuk pelajar IPTA disekat dan dikongkong sekiranya tidak sealiran dengan kehendak Kerajaan Umno-Bn.Mereka nak berhimpun untuk suarakan hak-hak mereka yang disekat supaya pihak luar dapat mengetahuinya sebab media arus perdana turut putarbelit berita yang disiarkan.Kerajaan hanya mahu melahirkan mahasiswa yang otaknya sokong kerajaan Umno-bn bukannya melahirkan pelajar Universiti yang tahu membezakan antara yang hak dan yang batil.

Lapor Malaysian Insider;
Sembilan pelajar universiti awam yang mengambil bahagian dalam perhimpunan mahasiswa di ibu negara pagi tadi ditahan polis.

Mereka berkumpul di sekitar Dataran Merdeka dan Jalan Tuanku Abdul Rahman sejak pukul 10 pagi tadi.

Himpunan dan perarakan ini diadakan oleh Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), menuntut mengembalikan demkrasi kampus dan kebebasan akademik di kampus.

Mereka ditahan di kawasan berhampiran kompleks Sogo, Jalan Tuanku Abdul Rahman.

Kemudian mereka dibawa ke Balai Polis Daerah Dang Wangi.

Salah seorang daripada tiga peguam mewakili mereka Puspawati Rosman berkata sehingga kini pihaknya tidak dibenarkan menemui pelajar-pelajar berkenaan.

“Pegawai penyiasat kes ini berkata mereka (anak guaman) hanya akan dibebaskan dengan diikat jamin jika keluarga mereka datang.

“Mustahil anggota keluarga mereka datang kerana ada yang berada di luar kawasan,” kata beliau ketika dihubungi kira-kira 4.30 petang tadi.

Puspawati menambah di bawah Seksyen 28(A) Kanun Prosedur Jenayah pelajar-pelajar berkenaan seharusnya diberikan akses kepada peguam pilihan mereka.

“Kami mendapati hak mereka dinafikan... kami pun tidak boleh menemui mereka... ini melanggar peruntukan Seksyen 28(A), ini seperti kes lima peguam ditahan di Brickfields tahun lalu,” kata beliau.Baca di sini

Berkaitan
Pro-Mahasiswa UM dakwa TNC HEP salah guna kuasa-harakahdaily
9 Pelajar ditahan bantah p'raya kampus-malaysiakini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan