Ahad, 31 Januari 2010

Siapa yang bercakap benar?

Ketua Menteri Pulau Pinang ,Lim Guan Eng menyatakan orang Melayu Pulau Pinang tidak terpinggir dan ramai orang Melayu (Bumiputera) dapat kontrak Kerajaan Pulau Pinang pada sekitar 70% berbanding kaum bukan Melayu.

Adakah Melayu Pulau Pinang yang nasib mereka lebih baik di zaman Umno-Bn yang juga Ketua Menterinya bukan Melayu lebih terbela berbanding pada masa sekarang yang juga berketuakan bukan Melayu tapi Dap?Apa sebenarnya suara orang Melayu dalam Pakatan Rakyat di Pulau Pinang mahu sebenarnya?Bersuara untuk kepentingan peribadi atau kepentingan Melayu? Apa Umno telah buat untuk Melayu Pulau Pinang semasa berkuasa dulu?

Lapor Malaysian Insider;

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng menolak dakwaan kontraktor Melayu dipinggirkan dari memperoleh kontrak menerusi sistem tender terbuka yang diamalkan negeri itu sejak Mac 2008.

Kata beliau, tanggapan bahawa orang Melayu tidak boleh bersaing dengan kontraktor bukan Melayu melalui sistem tender terbuka adalah salah sama sekali.

“Sejak kerajaan Pakatan Rakyat mengambil alih tampuk pemerintahan, Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang telah melaksanakan 23 tender terbuka di mana 7 (30%) daripada 23 dimenangi oleh kontraktor bukan Melayu dan baki 16 (70%) dimenangi oleh kontraktor Melayu.

“Manakala bagi Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang yang telah mengeluarkan 66 tender terbuka, 22 (33%) dimenangi oleh kontraktor bukan Melayu dan 44 (67%) dimenangi oleh kontraktor Melayu,” kata Lim dalam kenyataan dikeluarkan hari ini.

Pulau Pinang merupakan negeri pertama yang mengamalkan sistem tender terbuka dalam semua kontrak dan pembelian kerajaan melalui internet.

Lim mengatakan demikian sebagai mengulas pandangan beliau gagal memberikan kepimpinan baik di Pulau Pinang.

Rabu lalu bekas pengerusi PKR negeri Datuk Seri Zahrain Hashim menyifatkan Lim sebagai seorang diktator, cauvanis dan berfikiran komunis.Baca di sini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan