Selasa, 24 November 2009

Orang Kampung Hujan-Hujan Ni Buat Apa

Hujan yang turun tak henti-henti telah menyebabkan banjir di Kedah , Perak , Kelantan dan Trengganu. Kampung aku dah tiga kali banjir dah .Apa yang mampu orang kampung buat bila rumah di tenggelami banjir? Sawah padi dah tenggelam tiga kali. Nak toreh getah pun tak boleh pokok basah.

Pendapatan mereka terjejas teruk. Bagi yang bekerja kilang mungkin ada 'income' bulanan tapi bagaimana yang bergantung hidup kepada sawah padi dan pokok getah? Pemimpin politik yang menjerit tentang negara kebajikan mesti turun padang bantu kesusahan yang mereka alami. Jangan hanya pandai tunjuk muka bila tiba musim pilihanraya, tapi bila tiba musim banjir lari ke luar negeri atau bila tiba musim cuti sekolah bawa anak bini melancong ke luar negara sedangkan rakyat yang undi bagi mereka menang dibiarkan tanggung sengsara harungi banjir selang seminggu sekali.

Kalau nak bagi bantuan mangsa banjir jangan pilih bulu, jangan kira ideologi politik Pas atau Umno. Banjir datang tak kira Pas atau Umno semua kena, semua jadi susah dan hidup dalam keadaan serba kekurangan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan