Isnin, 30 November 2009

Royalti: Kalau Tak Bagi Sah Ada Mala Fide-TGNA

Berikutan isu MB Kelantan nak doa bagi pemimpin Umno , Umno dan yang seangkatan dengannya ditimpa bala kalau tak bagi juga royalti yang termaktub jelas dalam perjanjian antara Kerajaan Negeri dengan Petronas telah sikit sebanyak gusarkan pemimpin Umno. Maklumlah doa orang kena zalim ni tiada penapisnya.

Tok guru tetap pertahankan apa yang disebutnya tentang doa beliau itu. Bincang , pujuk , tunjuk bukti memang Pusat kena bayar royalti bukan wang ehsan namun Umno-Bn tetap berdegil. Jalan terakhir ialah berdoa kepada Allah tu saja yang mampu dilakukan.


“Akhbar kata ulama bidas, saya nak tanya balik ulama benda apa? Ulama ni siapa dia? Di zaman Nabi Muhammad SAW, ulamalah yang menentang Nabi Muhammad. Iaitu ahli kitab. Ahli kitab ni iaitu Nasara dan Yahudi dipanggil ulama. Kedua-dua ini disebut ahli kitab. Jadi kedua-duanya sama. Jadi yang lawan nabi ialah ulama.

“Maka sebab itulah Imam Ghazali tulis dalam buku Ihya Ulumuddin mengenai ulama jahat, kerana ulama ialah waris nabi. Bila kita jadi waris satu orang dan orang itu mati, kita terima pusaka. Pusaka itu apa yang ditinggalkan oleh si mati. Kalau si mati tinggalkan tanah kita terima tanah juga betul. Tetapi kalau kita terima lori sah dah lori haram.

“Begitu juga ulama. Ulama ini pusaka nabi Muhammad SAW. Bila Nabi Muhammad SAW wafat ulama ini terima ilmu Nabi Muhammad SAW. Bukan ilmu daripada Inggeris, bukan ilmu daripada sekular. Ilmu Nabi Muhammad SAW barulah ulama orang panggil,” katanya kepada media ketika ditemui di sini, semalam.

Katanya, beliau hanya berdoa supaya membuka minda Perdana Menteri untuk memberikan royalti kepada Kelantan.

“Saya hanya doa kepada Allah minta Allah perbetulkan fikiran Perdana Menteri Malaysia iaitu beri (royalti) gas petrol kepada Kelantan... kalau tidak beri sah ada mala fide.. niat yang tak baik, itu saya minta musnahkan. Sebab jahat... salah apa saya,” katanya.

Nik Abdul Aziz berkata, beliau tetap mempertahankan doanya dan menyifatkan tindakannya itu tidak bersalah kerana beliau memiliki hujah sendiri.

“Saya tetap mempertahankan tindakan itu dan Nabi Muhammad SAW di antara orang yang doa balas bela terhadap orang zalim. Pertama zalim ini kerana kita menganiayai diri sendiri. Iaitu kita syirik dengan Allah SWT.

“Saya tak salah sebab saya buat itu saya ada hujah. Bukan buat dengan emosi. Tidak...,” katanya. -Sinar harian online baca lagi .

Baca juga di sini- Royalti:Ku Li sedia hadir program penerangan di Kelantan-harakahdaily

Tiada ulasan:

Catat Ulasan