Isnin, 23 November 2009

Kota Siputeh:Umno Nak Ke Mahkamah Rayuan Pulak Dah

Setelah Suruhanjaya Pilihanraya gagal untuk dapat perintah penangguhan istihar kerusi Dun Kota Siputeh kosong daripada Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini, 'rakan' SPR , Umno telah bertindak untuk merayu kes tersebut ke Mahkamah Rayuan pula esok(Selasa) kerana pada hari Rabu ini, SPR kena umumkan kekosongan kerusi Kota Siputeh kosong dan seterusnya pilihanraya kecil akan bermula.

Hujah Peguam Kanan Persekutuan yang wakili SPR yang mengatakan kesan implikasi kewangan jika prk diadakan ditolak Hakim Alizatul Khair Osman Khairuddin.

"Mengikut undang-undang, menguruskan pilihan raya merupakan tanggungjawab biasa SPR dan suruhanjaya ini tidak merujuk mana-mana undang-undang kes untuk menyokong hujahnya," kata Alizatul.

Ketua Penerangan Umno Datuk Ahmad Maslan berkata Umno melalui peguamnya Datuk Hafarizam Harun akan mengemukakan rayuan berkenaan.

"Saya baru menghubungi beliau tadi dan sama ada Mahkamah Rayuan boleh membuat keputusan itu esok atau tidak, itu adalah sesuatu yang menarik kerana apa-apa pun SPR perlu membuat keputusan (tarikh pilihan raya, tarikh penamaan calon dan tarikh pengundian) Rabu ini," katanya pada sidang akhbar di lobi Parlimen di sini hari ini.-Bernama

Tempat yang Umno dah menang dan mengaku kuat pun tak berani nak lawan semula.Kenapa Umno tiba-tiba jadi penakut dan kononnya membazir duit jika prk diadakan? Muslihat apa yang sebenarnya Umno mahu lakukan?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan