Selasa, 17 Januari 2012

Perkasa tolong demo

Pakar sejarah :Hang Tuah , Hang Li Po tak wujud-M'kini

Buku teks sejarah akan ditulis semula bagi menyelaraskannya dengan fakta dan bukannya mitos dan legenda, kata pakar sejarah Prof Emeritus Tan Sri Khoo Kay Kim.

Sebagai contoh, katanya, tiada rekod menunjukkan laksamana Melaka Hang Tuan dan Hang Jebat serta Puteri Hang Li Po benar-benar wujud, lapor The Star.


Bagaimanapun, tidak jelas sama ada anekdot sejarah yang tidak dapat disahkan akan dimasukkan dalam cadangan baru sukatan pelajaran sejarah untuk 2014.

Khoo (kanan) yang juga sebahagian daripada anggota jawatankuasa bagi menganalisis kurikulum itu berkata, cakap-cakap tidak wajar dimasukkan sebagai fakta dalam buku teks.

"Agenda utama jawatankuasa ini untuk menanamkan unsur patriotisme" (di kalangan pelajar)

"Pandangan peribadi saya, mitos dan legenda tidak patut dimasukkan dalam kurikulum.

"Bagaimanapun, jika mereka pilih memasukkannya, ia mesti dengan jelas menyatakan bahawa cerita-cerita itu bukan berasaskan fakta," beliau dipetik sebagai berkata kepada harian berbahasa Inggeris itu.-M'kini


Dalam buku hikayat Melayu ada sebut Hang Tuah berkata 'Takkan Melayu hilang di dunia'.Kalau Hang Tuah tak ada siapa yang kata?


Dulu kita rakyat Malaysia dipeningkan dengan prof kangkong yang kata Tanah Melayu tak pernah dijajah tapi akhirnya bila dah salah fakta akibat terlalu taksub kepada Umno baru mengaku Tanah Melayu kena jajah.


Begitu juga isu Mat Indera yang didakwa sebagai pengganas komunis.Sedangkan dalam buku Pengukir Melayu Johor Mat Indera diiktiraf sebagai pejuang Melayu Johor.Malah prakata buku tersebut ialah MB Johor Ghani Othman sendiri.Beratus-ratus laporan polis dibuat kepada Hj Muhammad Sabu.Akhirnya Timbalan Presiden Pas tu pulak yang diheret ke mahkamah kerana didakwa kata Mat Indera pejuang kemerdekaan.


Perkasa/Pekida tolong demo kalau prof Khoo Kay Kim salah fakta mengenai Hang Tuah ha ha





2 ulasan:

  1. perkasa itu pukimak katak ibrahim ali dah pekakdah

    BalasPadam
  2. Menurut Andaya (2002), Hang Tuah, Hang Jebat dan Hang Kasturi adalah pemimpin ulung kaum Orang Asli. Kekuasaan Orang Asli dalam pemerintahan Melaka serta kerajaan-kerajaan melayu yang lain mengalami kemerosotan dengan kematian ketiga-tiga tokoh ini. Pendapat ini dipetik dari Pagan Races of the Malay Peninsula, Macmillan, London 1906 karangan Skeat, W.William and C.O. Blagden.

    Andaya juga memetik pendapat Juli Edo, seorang ahli antropologi dari etnik Semai yang mengatakan bahawa Hang Tuah dan Hang Jebat adalah Orang Asli. Hang Tuah ialah Orang Jakun (Windstedt, 1935). Hang Tuah dan keluarganya berpindah ke Hulu Perak selepas kematian Hang Jebat.

    BalasPadam