Isnin, 1 Februari 2010

Umno Pengkhianat Melayu Kelantan

Umno parti yang sudah busuk dan jijik ,bukan aku yang kata tapi Tun Mahathir yang kata, semakin berpeluh-peluh kerana tindakan Ku Li menentang keras pemberian wang sedekah atau wang ehsan yang hanya berjumlah RM20 juta untuk diisi tembolok pemimpin Umno Kelantan melalui Jabatan Pembangunan Persekutuan.

Umno tahu jika wang ehsan itu tidak disalur melalui JPP Umno satu sen pun tak akan rasa hasil duit minyak Kelantan,sebab itu Umno berkeras dengan apa cara sekalipun untuk kuasai hasil duit minyak Kelantan.Maka dipanggillah kaki bodek dan pengampu untuk hurai bahawa sesungguhnya Kelantan tak layak dapat royalti,dapat duit ehsan pun dah kira ok. Siapa yang kenyang hasil duit ehsan itu,kalau bukan Melayu Umno.Bagaimana nasib rakyat Kelantan yang bukan Umno,bau pun tak dapat.Inilah Umno parti zalim yang hanya pandai kenyangkan tembolok sendiri.


Ku Li sudah tua ,pemimpin Umno Kelantan yang lain juga dah ada yang separuh umur tapi kenapa Ku Li lebih pentingkan nasib Melayu Kelantan secara keseluruhan berbanding Umno yang hanya pentingkan Melayu Umno saja?Wang ehsan itu untuk Umno bukan untuk rakyat Kelantan.Ku Li nampak semua itu tapi Tok Pa, Awang Adek dan Anuar Musa hanya nampak wang ehsan untuk Umno.Mengapa Umno dan Umno Kelantan tidak menyokong Ku Li atas nama Melayu supaya Kerajaan Pusat bayar hasil minyak dalam bentuk Royalti?Bukankah Umno perjuangkan Melayu dan di Kelantan Melayu adalah kaum terbesar?

Umno hanya sibuk dengan nasib Melayu Pulau Pinang yang kononnya diratah-ratah Dap,tapi di Kelantan nasib orang Melayu diperkotak-katikkan Umno dan main tarik tali semata-mata Kelantan dikuasai Pas.

Kata Ku Li ;

“Apa sahaja (tindakan yang) mereka hendak lakukan ke atas saya adalah tidak relevan.

“Isunya ialah apa yang undang-undang kata. Undang-undang ialah Akta Pembangunan Petroleum yang membawa kepada kelahiran Petronas dan memberi Kelantan dan Terengganu hak perundangan kepada lima peratus hasil minyak yang ditemui di pesisir (pantai),” kata Tengku Razaleigh kepada Astro Awani hari ini.

Bekas menteri kewangan ini memberitahu sebagai (bekas) pengerusi Petronas beliau menggubal akta itu dan memeterai perjanjian-perjanjian berkaitan atas arahan Allahyarham Tun Razak, yang merupakan perdana menteri kedua.

“Oleh kerana beliau mahu memastikan negeri-negeri miskin di Semenanjung akan mendapat faedah daripada minyak ditemui di pesisir.

“Beliau mengetahui bahawa mereka tiada minyak di darat atau dalam lingkungan perairan negeri,” katanya.

Kata Tengku Razaleigh isunya sekarang bukan beliau, di sebalik soal perundangan dan hak rakyat dalam pertikaian mengenai tuntutan wang royalti petroleum.

Sehubungan itu jelas beliau Umno boleh berbuat apa sahaja yang mereka “inginkan.”

“Lebih-lebih lagi mereka masih perlu berurusan dengan soal undang-undang dan menghadapi rakyat,” katanya.Baca di sini


Ku Li juga berkata;


“Saya bebas bersuara apa yang saya suka asalkan saya tidak langgar perlembagaan dan undang-undang yang terpakai di negara ini serta disiplin Umno.

"Saya bukan ‘pak turut’,” kata beliau.-Malaysian Insider

1 ulasan:

  1. tok misai merah,

    bukan umno yg khianat melayu kelatan,
    tapi melayu kelantan dlm umno yg khianat,
    ada beza tu,,ni cakap mantik macam tgna.

    BalasPadam