Jumaat, 5 Februari 2010

Bukan Semua Pembangunan Umno Buat-TGNA

Kata Tok Guru Nik Aziz yang ajak Umno kembali kepada ajaran Islam yang sebenar;

“50 tahun Umno bertengkar dengan PAS, apa hasil? Umno menggunakan masa yang begitu banyak, kepakaran begitu banyak, kewangan yang begitu banyak melawan gerakan Islam yang dibawa oleh PAS,” jelas beliau di Pusat Tarbiah Islamiah Kelantan (Putik), Kota Bharu.

Ujarnya lagi, sejak PAS mengambil alih kerajaan negeri Kelantan, Umno acap kali mempersenda keupayaan PAS dalam membangunkan kerajaan negeri.

Pun begitu, sejak Pakatan Rakyat menguasai Kelantan, Kedah, Selangor, Perak dan Pulau Pinang, menurut beliau, Umno tidak berupaya meneruskan pertengkaran dengan PAS menggunakan isu-isu ‘pembangunan’ seperti dua dekad sebelum ini.

“Masalah pembangunan, PAS buat juga. Sekarang ini pula, (pembangunan di) Pulau Pinang orang lain pula (Pakatan Rakyat dan DAP) pula buat, pembangunan negara tidak (dilakukan) Umno (semata-mata).

“Jadi, tak ada sebab langsung PAS bertengkar dengan Umno disebabkan pembangunan, tidak semestinya Umno boleh buat, sesiapa saja yang memegang negeri, mereka buatlah.

“Sekiranya komunis yang pegang Kelantan, maka komunislah yang buat pembangunan,” ujarnya.

Beliau turut melahirkan harapan supaya para cendekiawan Islam di dalam Umno berfikir tentang tujuan dasar Islam yang diperjuangkan PAS.

“Jadi, tolong fikirlah 50 tahun Umno bertengkar dengan PAS (sedangkan) PAS ini dibuat (ditubuhkan) oleh alim ulamak Umno.

“Ulama Umno (yang) tubuh Partubuhan Islam Se-Tanah Melayu (yang) kemudiannya (ditukar) Parti Islam Se-Malaysia (PAS), jadi apa pentingnya Umno nak bertengkar dengan PAS sedangkan PAS bawa Islam,” katanya.

Katanya lagi, orang Melayu tidak mengira kaum guru, peladang dan sebagainya pada tahun 1946 semuanya menyertai Umno, tetapi sebahagian daripada mereka kemudiannya meninggalkan Umno pada tahun 1952 kerana Umno tidak komited memperjuangkan Islam di tanah air.

“Jadi, tokoh-tokoh agama Umno tolong fikir apa yang saya cakap ini,” jelasnya.

Harakahdaily

Tiada ulasan:

Catat Ulasan