Sabtu, 20 Februari 2010

Royalti No Wang Ehsan Ok

Mustapa Mohamed terus menafikan hak rakyat Kelantan untuk dapatkan royalti hasil minyak yang diteroka dalam perairan bumi dan laut Kelantan.Hanya wang ehsan juga yang hanya layak diterima oleh Kelantan tu pun melalui agensi yang dikuasai dan dimonopoli puak-puak Umno di Kelantan. Umno Kelantan tetap pertahan dan berhempas pulas mengatakan hanya atas nama wang ehsan saja lain daripada tu atas nama bayaran tunai atau royalti memang tak ada dalam kamus pemimpin Umno.

Ya la, bangsa nak makan sorang, nak sapu sorang sebutlah menatang apa pun memang pemimin Umno Kelantan tak akan benarkan sebab utama kerana mereka tak menguasai kerajaan negeri Kelantan.Tu punca utama kenapa Umno tak mau duit minyak itu atas nama royalti.

Lapor Malaysian Insider;

Dalam ceramah balas yang diadakan di sini malam tadi, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed mengulangi pendirian kerajaan persekutuan bahawa Kelantan hanya berhak menerima wang ihsan, bukannya royalti.

“Royalti yang disebut pada ceramah di Stadium Sultan Mohamad IV bulan lalu tak betul kerana hakikat sebenar tidak ada royalti, yang ada ialah bayaran tunai.

"Itu pun sekiranya disahkan betul-betul ada minyak atau gas,” kata Pengerusi Umno Kelantan ini di sini malam tadi.


Pada 28 Jan lalu, bekas pengerusi dan pengasas Petronas Tengku Razaleigh Hamzah dalam ceramah yang dianjurkan pertubuhan bukan kerajaaan Gegar berkata, negeri itu berhak menerima royalti petroleum lima peratus.

Kata beliau rakyat Kelantan berhak kepada bayaran royalti berdasarkan perjanjian yang termaktub di bawah akta pembangunan petroleum yang digubal 1974.

Justeru kata Tengku Razaleigh, perjanjian dengan kerajaan pusat adalah sah dan tidak pernah terbatal di sisi undang-undang.

“Jika benar adanya minyak di perairan pantai Kelantan, dan wujud hasil pengeluarannya maka Kelantan berhak kepada tuntutan royalti sebanyak lima peratus,” kata beliau.

Dalam ceramahnya malam tadi, Mustapa mempertahankan fakta tiga batu nautika berdasarkan Undang-undang kemajuan Petroleum.

“Undang-undang negara mengatakan bahawa tiga batu nautika. Kalau minyak betul-betul dijumpai di dalam kawasan itu, maka ia wajib diberikan lima peratus dan disalurkan ke akaun kerajaan negeri.

“Tetapi jika sebaliknya adalah wang ihsan.

“Mengikut takrif wang ihsan ini kalau hendak beri (wang ihsan) tiada masalah dan tak nak bagi pun tak mengapa kerana itu atas budi bicara kerajaan persekutuan,” kata beliau.Baca di sini

Adakah Mustapa Mohamed tak faham atau buat -buat tak faham bila dia kata royalti tak ada yang ada hanya bayaran tunai?

1 ulasan:

  1. nak jadi blogger, tapi bodoh. Memangla kelantan dapat 5% kalau jumpa minyak dlm lingkungan 16.5km. Masalah sekarang minyak dijumpai pada jarak 140km dari pesisiran kelantan. Apahal pulak nak tuntut royalti? bodoh.

    BalasPadam