Khamis, 25 Februari 2010

Umno lubuk duit , jutawan segera

Nak kaya masuk Umno? Itu adalah hakikat kenapa Umno sanggup pertahankan Kerajaan Pusat supaya tak terlepas daripada genggamannya.Segala projek mega dan besar dikuasai oleh Umno dan koncon-konconya.Sebab itu Umno mau rampas kembali Selangor daripada tangan Pakatan Rakyat kerana Selangor negeri paling maju dan kaya dalam Malaysia.Umno merasakan hilangnya Selangor daripada peta BN merupakan malapetaka yang tak pernah dijangkakan mereka.

Dalam berita Free Malaysia Today.com Berjawatan dalam Umno tiket jadi jutawan segera menjelaskan;

Bukan lagi rahsia betapa di dalam Umno, menjawat posisi pemimpin bererti peluang menjadi jutawan segera, membuat harta dan membina dinasti kekayaan mula terbuka luas. Daripada sekecil jawatan di peringkat cawangan hinggalah ke setinggi-tinggi jawatan, ia merupakan lubuk duit buat pemegangnya.

Berjawatan di dalam Umno sebagai pemerintah, membuka peluang untuk mereka mengeksplorasi serta mengeksploitasi ruang dan peluang terhadap khazanah negara.

Beberapa kes yang heboh diperkatakan ketika ini seperti PKFZ misalnya, menyaksikan nama-nama pemimpin Umno atau kroni mereka sebagai pihak yang mendapat untung besar di atas projek kerajaan.

Lihat sajalah apabila Umno hilang kuasa di lima negeri, sedikit sebanyak terjejas juga sumber tabungan politik mereka yang selama ini diperolehi dengan memperalatkan projek-projek kerajaan negeri.

Kalau dulu dasar ‘ahli Umno dapat dulu’ diguna, kini melalui dasar tender terbuka dan merit yang diamalkan kerajaan Pakatan Rakyat, membuatkan unsur kronisme dan sindrom projek ‘alibaba’ dihapuskan sekaligus memberi peluang kepada yang benar-benar layak
untuk mendapat projek.

Tetapi Umno agak beruntung kerana masih berkuasa di peringkat pusat. Jika tidak, maka ramailah pemimpin Umno hanya menjadi tunggul, langsung tidak boleh bergerak kerana sumber dana kempen sudah tiada sedangkan ahli di bawah selama ini bila ada duit
baru mahu buat kerja.

Manfaat berjawatan semasa Umno masih berkuasa bukan hanya dinikmati si empunya badan bahkan kalangan anak beranak, kroni dan suku sakat pemimpin turut menikmati habuannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan