Sabtu, 27 Februari 2010

Pemuda Pas Kena Berani...

Pemuda Pas kena berani berubah kata Naib Presiden Pas Salahudin Ayob yang juga mantan Ketua Pemuda dulunya.Berani ada macam-macam berani.Berani berhujah ,berani berdebat dan yang lebih penting lagi Pemuda Pas kena berani menghalang mana-mana pemimpin Pas yang cuba-cuba 'berkhalwat' dengan Umno atas tujuan politik! Yang ni Pemuda Pas nak kena berani sangat-sangat ni.

Bila sebut pasai Pemuda Pas kena berani teringat aku akan pilihanraya kecil di Bagan Pinang tahun lepas.Dalam prk Bagan Pinang markaz Pemuda Pas yang berkampung di Bagan Pinang kena serang dengan Pemuda Umno.Kalau bukan Pemuda Umno sapa lagi yang buat kerja tu?

Dua tiga kejadian yang berlaku dalam prk bagan Pinang menampakkan kelemahan Pemuda Pas daripada segi mental dan fizikal.Dah kena pukoi kena ganyang baru la nak menjerit-jerit kami tak takut,kami akan bersedia dan macam-macamlah kata semangat yang meruap-ruap tapi habuk pun tak dak!Kalu Pemuda berani pertahan akidah ,pertahan dasar perjuangan parti itu itu belum cukup bagi Pemuda Pas.Kena lebih pada tu.Bukan nak ajaq Pemuda Pas suruh lawan tumbuk,suruh berkelai dan jadi samseng tapi Pemuda Pas kena jadi berani kalau bab-bab macam tu terjadi!

Pemuda Pas kena bersikap 'kalau nak kena pukoi pun biarlah parut di depan bukannya parut atas belakang'. Tu kata salah seorang pemimpin Pas yang besa jadi Pemuda dulu-dulu .Khalifah Islam yang empat tu pun hebat-hebat belaka ada yang cenge (garang),tegas dan berani bila berdepan musuh Islam tapi dalam masa yang sama mereka juga hebat dalam menjadi pemerintah yang adil.

Lapor harakahdaily;

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub menyeru Pemuda PAS supaya berani membuat perubahan dan melakar sejarah baru dalam suasana politik negara yang penuh mencabar.

"Pemuda pasti berjiwa besar, membuka luas minda, tidak terjebak dalam emosi dan sentimen yang menyempitkan perjuangan.

"Pemuda juga mesti berani berubah, berani untuk melakar sejarah kerana itulah sifat pemuda" katanya yang merupakan mantan Ketua Pemuda PAS pada sesi lepas.

Beliau tidak bimbang soal aqidah dan daya juang yang ada dalam diri pemuda selagi sistem tarbiyyah PAS dipandu dan terus diperjuangkan oleh kepimpinan ulamak yang sedia ada pada hari ini.

Jati diri pemuda juga katanya tidak boleh dibina di atas emosi dan sentimen bagi berhadapan dengan suasana politik yang semakin mencabar.

"Apa yang penting bagi pemuda ialah terus maju ke hadapan, kerana cabaran hari ini tidak sama dengan cabaran 30 tahun yang lalu.

"Hari itu telah berlalu, hari ini era yang baru, politik yang memerlukan pemikiran baru, pemikiran yang lebih bijaksana dalam mengharungi bahtera perjuangan ini.

"Hari ini mesti ada nilai tambah, diri kita mesti terus belajar dan terus belajar" katanya.

Beliau merasmikan majlis penerangan dan pelancaran Polisi Latihan Kompetensi Bersepadu Pemuda PAS di Hotel Qualiti Shah Alam semalam.-Harakahdaily

Tiada ulasan:

Catat Ulasan