Selasa, 16 Februari 2010

Melayu Umno Pun Kaya!

Aku pun Melayu tapi aku dilahirkan bukan sebagai Melayu Umno! Aku bersyukur sangat-sangat pada Tuhan kerana aku tak dilahirkan sebagai Melayu Umno walaupun aku tak kaya macam Melayu Umno.Tapi sebagai orang Melayu aku turut berbangga kerana ada anak Melayu yang jadi kaya raya dan bergelar jutawan.

Semua orang mau kaya temasuk orang yang gila pun mau kaya.Tak percaya ?Cuba pi tanya kat orang gila dan hulur RM10 dia ambik atau tidak.Orang gila pun kenai duit tambah yang tak gila.Ada orang boleh kaya dengan jadi penyamun,perompak dan pemeras titik peluh orang lain.Biasanya kekayaan daripada hasil seperti ini tidak kekal lama dan tak berkat.

Bila baca berita malaysiakini anak Tun Mahathir, Mokhzani antara 20 orang terkaya di Malaysia termasuk adik PM Najib, Nazir Razak pula antara 40 orang terkaya di Malaysia menunjukkan bahawa orang Melayu Umno memang kaya raya tapi belum tentu Melayu Pas dan Keadilan jadi jutawan macam Melayu Umno.

Syabas Melayu Umno. Agak agak pemimpin Umno di Pulau Pinang sekarang ini orang miskin atau orang yang kaya walaupun tak sekaya Mokhzani dan adik PM Najib?Atau sekarang ini pemimpin Umno di Pulau Pinang sedang menjerit tak dapat projek atau menjerit untuk perjuangkan nasib Melayu Pulau Pinang.Yang mana satu betul?

Lapor Malaysiakini;

Datuk Mokhzani Mahathir - anak mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad - tersenarai dalam 20 orang terkaya di Malaysia, demikian menurut hasil kaji selidik majalah Malaysian Business.

Sehingga 15 Januari lalu, Mokhzani dari Kencana Petroleum, disenaraikan dengan kekayaan sebanyak RM1.075 bilion untuk menduduki tangga ke-20 orang terkaya di Malaysia.

Jutawan Melayu lain yang disenaraikan ialah Tan Seri Syed Mokhtar AlBukhary dari Yayasan AlBukhary, dengan kekayaan sebanyak RM6.01 bilion di tangga ke tujuh.

Manakala Tan Sri Azman dari Arab-Malaysian Corp di senaraikan di tangga ke-11 denan kekayaan se banyak RM2.8 bilion.

Datuk Seri Nazir Razak - adik Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak - dari Kumpulan CIMB, turut disenaraikan antara 40 orang terkaya di Malaysia.Baca di sini

Baca juga-

Adik PM Melayu ke empat terkaya di Malaysia-Harakahdaily

Adik PM antara 40 orang terkaya di Malaysia-Malaysian Insider

Syukur,Ada Juga Melayu Kaya-bila sauh dibongkar

2 ulasan:

  1. ala dengki la tu orang melayu kaya orang pis tak kaya

    BalasPadam
  2. salam...

    apa ada pada harta..jika ianya hanya mengundang gelisah..apa yang penting iman dan taqwa. itulah yang akan Allah pandang. tpi jika beharta dan menggunakannya ke jalan kebaikan..itu adalah yang terbaik daripada mengharap dan berpeluk tubuh tanpa berusaha..tepuk dada tnyalah iman..wawahua'lam

    BalasPadam