Sabtu, 20 Februari 2010

Ahli Pas Bukan Macam Gerabak Keretapi

Kata ustaz Idris dalam blog beliau;

Wala’ , taat, thiqah adalah kalimah yang begitu popular dalam gerakan Islam seperti Pas. Doktrin inilah yang menjadikan asas dan tiang kepada perjuangan Pas sehingga mampu bertahan sampai hari ini. Setiap ahli Pas sudah berbai’ah ketika mengisi borang ahli Pas. Walaupun ada pemimpin yang cabut lari, ahli tetap bersama dengan roda putaran Pas. Mereka tetap dengan Pas, kerana mereka taat selagi pemimpin tidak menyelewing dengan menyertai pihak musuh.-Ustaz Idris Ahmad Ketua Penerangan Pas Pusat

Orang Pas memang wala' pada Pas tapi bukan wala' membuta tuli.Dalam Pas juga matlamat tidak boleh menghalalkan cara.Tang orang semua tak boleh tapi bila pemimpin buat silap jangan salahkan ahli yang pertikai apa yang pemimpin buat.Tak tumbuh tak melata tak sungguh orang tak kata.Kalau tidak ada angin masakan pokok bergoyang.

Apakah punca berlaku pertelingkahan pendapat dalam Pas berpunca daripada ahli atau pemimpin Pas sendiri?Siapa yang mulakan senario politik bergelap dengan Umno?Siapa yang bocorkan isu bai'ah dalam Pas? Siapa yang timbulkan pergeseran dalam sesama Pakatan Rakyat? Ahli dan penyokong Pas atau pemimpin Pas sendiri.

Pemimpin Pas kena ingat naik dan jatuh bangun pemimpin Pas hingga mampu hidup senang,boleh jadi MB,Exco,adun dan wakil rakyat adalah atas sokongan orang Pas dan yang menyokong Pakatan Rakyat.Tanpa penat lelah ahli dan penyokong kamu semua tak akan merasa semua nikmat tersebut.Jadi bila ahli tegur dan berhak tegur pun sebab mereka yang angkat pemimpin atas kepercayaan yang penuh untuk Pas bukan untuk individu yang berkuasa dalam Pas.

Adakah salah ahli Pas yang menegur pemimpin yang cuba menyeleweng daripada dasar Pas dan Pakatan Rakyat.Bodoh sangatlah kalau pemimpin nak bawa Pas terjun gaung kita ahli turut nak terjun ikut sekali.Kita jadi penyokong ni bukan macam gerabak keretapi.Kepala corner gerabak corner, kepala jalan lurus gerabak ikut jalan lurus, kepala masuk gaung gerabak masuk gaung.Bodoh sangatlah kalau ada orang Pas berfikiran begitu.

Dunia dah berubah.Zaman sekarang bukan zaman tulis surat cinta baling masuk kot lubang tingkap, letak bawah pasu pokok bunga, main kirim-kirim pakai posmen tapi dunia sekarang orang pakai email, sms, facebook dan macam-macam lagi jadi kalau ada benda tak betoi orang tak simpan lama-lama terus satu dunia boleh tau.Ini hakikat yang kita kena terima.

Sebab apa kita jadi ahli Pas? Tak lain tak bukan sebab dasar Islam yang Pas bawa. Iaitu panduan Pas ialah Quran , Hadis ,Ijma' ulama dan Qias.Ini semua melibatkan akidah bukan saja-saja sokong.Kalu nak senang jangan masuk Pas.Kalu nak buat taik dalam Pas lebih baik keluar.Jangan berak sana berak sini lepas tu senang saja tak mau mengaku kata buat silap.Lepas tu bila ahli bising sikit kata tak wala'.

Kalau setakat masuk Pas macam masuk kedai kopi,tak tau apa-apa, nak hidup senang, nak cari tapak kumpul kekayaan, nak jadi glamour inilah punca Pas jadi tak ketawan hala.Mereka lupa apa dasar Pas.Pas kalau tak ada tunjang Islam Pas sama saja macam parti Umno malah lagi teruk pada Umno.

Baca juga;
Kerjasama BN-Pas tidak akan berulang-Utusan Malaysia Online
Utusan Malaysia putar belit kenyataan Presiden Pas-Harakahdaily
Doktrin Pahala Lawan Umno Jangan Digadai-Al-Bakistani

Tiada ulasan:

Catat Ulasan