Jumaat, 25 Disember 2009

Syabas Duta Besar Ke Vienna

Lapor Bernama;

Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman meminta media agar tidak membuat sebarang spekulasi mengenai duta besar Malaysia ke Vienna yang dipanggil pulang berhubung pengundian di mesyuarat Lembaga Pengelola Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) di Vienna pada 27 Nov.

Beliau berkata komentar dalam sebuah harian tempatan berbahaga Inggeris Khamis "berniat jahat dan tidak membantu terhadap kepentingan Malaysia".

"Sebagaimana Kementerian telah jelaskan dalam satu kenyataan 5 Dis, undian itu tidak selaras dengan prosedur kerajaan, oleh itu Menteri Luar telah mengarahkan Wakil Tetap Malaysia ke Pertubuhan Bangsa Bersatu yang berada di Vienna pulang ke Malaysia untuk perbincangan," kata Anifah.

Anifah berkata memanggil pulang duta besar adalah amalan biasa diplomatik dan dalam hal ini, Datuk Arshad Manzoor Hussain diarah pulang untuk memberi penjelasan mengenai hasil mesyuarat IAEA itu.

"Kementerian berpendapat isu ini tidak harus dibesar-besarkan," katanya.

Anifah menegaskan bahawa Kementerian Luar dan kerajaan amat menyedari tentang tanggungjawab mereka dan mengambil pendirian dalam isu-isu antarabangsa dengan memikirkan kepentingan negara sebagai perkara paling utama.

Di mesyuarat lembaga pengelola itu, di mana Arshad adalah pengerusinya, Malaysia adalah antara tiga negara yang mengundi menentang satu usul yang diterima terhadap program nuklear Iran.-Bernama

Malaysia ,Cuba dan Venezuela mengundi menentang usul terhadap program Nuklear Iran dihapuskan.Kalau Duta Besar Malaysia juga menyokong program Nuklear Iran itu dihapuskan mungkin satu lagi panggilan telefon kepada PM Najib oleh Barrack Obama akan dilakukan ucap tahniah kerana menyokong dasar Amerika Syarikat yang menjadi 'Bapa Segala Pembunuhan Umat Islam Seluruh Dunia'.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan