Jumaat, 25 Disember 2009

Penutup Tirai 2009

Dua peristiwa jengkel tutup tirai 2009 — Rejal Arbee

Dua perkara ini mendapat perhatian ramai menjelang tibanya tahun baru 2010 hingga menimbulkan tanda tanya-tanya apakah gerangan yang sedang melanda negara ini. Pertamanya kehilangan dua enjin pesawat F-5E kepunyaan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) secara berasingan dalam tempoh lima bulan pada 2007 dan 2008.

Keduanya bagaimana bajet tahun depan hampir tidak lulus di Parlimen kerana ramai anggota Barisan Nasional tidak hadir ketika pengundian dikira. Ini adalah suatu perkara yang tidak pernah berlaku sebelum ini. Implikasinya kerajaan sekarang terselamat hanya dengan tiga undi.

Bayangkan kalau Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak; Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan lima lagi menteri tidak hadir, apakah kerajaan sekarang sudah jatuh?

Bacaan kali ketiga Bajet 2010 diluluskan Dewan Rakyat malam 14 Disember lalu dengan hanya kelebihan tiga undi, yang mana 63 orang Ahli Parlimen menolak, manakala 66 lagi menyokong. Dikatakan 70 lagi anggota Dewan Rakyat BN tidak hadir ketika pengundian itu diminta oleh pembangkang yang mungkin tahu ramai di antara mereka itu tidak hadir.

Walaupun ada di antara mereka berada di tanah suci Makkah waktu itu selain daripada beberapa orang lain berada di luar negara untuk tugasan rasmi, yang lain tentunya boleh hadir. Apakah ini menunjukkan ramai ahli Yang Berhormat kita tidak memberikan tumpuan serius terhadap tanggung jawab mereka sebagai Ahli Parlimen, hanya mereka sendiri yang mengetahui. Apa pun peristiwa ini memberikan satu pengajaran kepada kerajaan BN.

Peristiwa kehilangan enjin jet TUDM pula adalah sesuatu yang amat memalukan. Mulanya dikatakan satu enjin pesawat F-5E hilang. Itu saja pun sudah tidak masuk akal apatah lagi yang kedua lima bulan kemudian. Kini terbongkar pula bahawa pelbagai peralatan dan kelengkapan ketenteraan yang lain turut lesap.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sendiri menyatakan kemungkinan lebih banyak kes penyelewengan lain akan diketahui berikutan dengan pemeriksaan audit yang lebih terperinci yang sedang dilangsungkan sekarang.

Kehilangan dua enjin jet itu diketahui selepas audit dilakukan atas arahan Panglima Angkatan Tentera, Jen Tan Sri Azizan Ariffin yang sebelum ini menjadi Panglima TUDM. Beliau menyifatkan mereka yang terbabit itu sebagai pengkhianat negara.

Hingga kini, tidak pula diketahui jenis peralatan dan kelengkapan yang hilang itu. Apakah ia juga termasuk berbagai peralatan yang sensitif dan berbahaya? Kerajaan sepatutnya sudah boleh jelaskan secara terperinci apakah peralatan ketenteraan yang hilang selain dua enjin jet F-5E itu.

Dalam kes enjin itu, segala dokumen mengenainya juga hilang kerana tanpa dokumen itu, enjin berkenaan tidak mungkin boleh dijual. Tentunya dokumen itu disimpan di tempat yang difikirkan selamat, maknanya bukanlah dalam sebarang laci atau almari biasa.

Gambarannya tentulah kehilangan itu membabitkan pihak yang mengetahui selok belok sistem simpanan dan pengeluarannya. Tentunya ia mungkin membabitkan pegawai tinggi dalam TUDM kalau pun tidak di Kementerian Pertahanan. Apa pun dikatakan seorang Brigadier Jeneral dan empat anggota lain TUDM sudah pun dikenakan tindakan. Tetapi kini kedengaran banyak suara mereka yang terbabit harus dibawa ke muka pengadilan sebagai pengkhianat negara.

Yang menjadi tanda tanya apakah pegangan moral dan etika kita sudah begitu terhakis dan perlakuan rasuah juga sudah menular hingga peralatan ketenteraan yang boleh membawa kepada tercemarnya keselamatan negara pun boleh berlaku? Tidak menghairankan kenapa Azizan sendiri menyifatkan mereka sebagai pengkhianat negara.

Semua kehilangan itu sungguh memalukan dan membawa kepada pelbagai implikasi serius terhadap betapa selamatnya simpanan kelengkapan dan peralatan ketenteraan negara. Ini membawa pula kepada pelbagai kemungkinan lain termasuk yang boleh membahayakan negara sendiri selain dari kehilangan kepercayaan terhadap cara negara ini menyimpan segala kelengkapan merbahaya oleh bukan saja pembekalnya tetapi juga negara yang mengeksportnya ke sini.

Ini adalah kerana peralatan strategik demikian hanya boleh di eksport dengan restu kerajaan di mana peralatan itu dibuat. Antara negara itu ialah Amerika Syarikat pembekal jet tempur kita selain pelbagai peralatan lain termasuk peluru berpandu. Negara lain termasuk Russia dan Perancis.

Ia juga menimbulkan tanda tanya bagaimana selamatnya simpanan segala peralatan dan kelengkapan ketenteraan kita. Tentunya negara asing yang menjadi pembekal pelbagai peralatan pertahanan kita itu juga akan berasa cemas jika peralatan berbahaya demikian boleh jatuh ke tangan puak ekstrim dan pengganas.

Kesimpulannya ialah wujud kelemahan dalam sistem simpanan peralatan itu hingga enjin jet pun boleh hilang selain daripada pelbagai kelengkapan dan peralatan lain. Walaupun Zahid menjamin sistem rekod termasuk peraturan inventori segala kelengkapan pertahanan negara di Kementerian Pertahanan dan ketiga-tiga ketumbukan iaitu tentera darat, udara dan laut amat kemas, beliau tidak pula boleh memberi jaminan ia tidak boleh dibolosi.

Ini bermakna sistem itu sendiri kini tidak kemas. Memandangkan kelengkapan ketenteraan yang disimpan termasuk pelbagai jenis peralatan tentera yang berbahaya dan sensitif, ia tidak harus boleh jatuh ke tangan orang lain. Oleh itu sistem inventori dan simpanan yang perlu diwujudkan sebolehnya 100 peratus terjamin kalis sebarang perlakuan tidak diingini termasuk kecurian.

Kemudian diberitakan pula enjin itu sudah pun dieksport ke luar negara. Ini juga menimbulkan pelbagai persoalan lain. Siasatan menunjukkan enjin pertama dibawa keluar dari tempat simpanannya di markas Skuadron Ke-12 Scorpion di Butterworth untuk penyelenggaraan rutin di kem Sungai Besi pada 26 Jun, 2007, manakala enjin kedua pada 1 November tahun sama.

Bagaimanapun, kehilangan itu hanya disedari pada Mei 2008 hampir setahun daripada kehilangan pertama. Anehnya, laporan polis terhadap kehilangan itu hanya di buat pada 4 Ogos, iaitu tiga bulan selepas jenayah itu diketahui.

Persoalan juga timbul bagaimana enjin itu boleh pula dieksport ke luar negara? Tentunya ia perlu mendapatkan persetujuan Kementerian dan pihak Kastam. Ini menunjukkan banyak persoalan yang perlu dijelaskan kerajaan untuk memulihkan kembali kepercayaan rakyat serta juga negara pembekal kelengkapan ketenteraannya.

Dalam pada itu ada pula yang menyatakan bahawa wujud kemungkinan tidak semua bekalan yang ditempah dihantar ke sini. Kononnya mungkin berlaku keciciran terhadap sesetengah peralatan yang dibeli itu. Apakah ini yang berlaku? — Berita Harian/ malaysian Insider

Tiada ulasan:

Catat Ulasan