Jumaat, 25 November 2011

Peguam mau turun di jalanraya petanda Umno-BN akan musnah

Peguam akan berarak bantah Bil Perhimpunan Aman-Malaysiakini

Empat tahun selepas "Walk for Justice" 2007, Majlis Peguam Malaysia sekali lagi memanggil ribuan peguam untuk berarak di Kuala Lumpur bagi membantah Rang Undang-undang Perhimpunan Aman 2011 yang telah dibentangkan di Parlimen.

Perarakan itu akan bermula pada jam 11.30 pagi Selasa depan dan mereka akan berjalan dari Kelab Taman Perdana Diraja ke Parlimen, yang dijadual membahaskan rang undang-undang tersebut, yang dibentangkan pada 22 November lalu.

Satu memorandum akan diserahkan kepada kerajaan di akhir perarakan tersebut.

Pada tahun 2007, lebih 2,000 peguam menyertai perarakan Majlis Peguam sejauh 3.5km yang dikenali sebagai "Walk for Justice", di Putrajaya untuk mendesak penubuhan suruhanjaya diraja bagik menyiasat kes 'Pita Lingam'.

Langkah tersebut, serta protes awam yang lain, telah memaksa Perdana Menteri ketika itu, Tun Abdullah Ahmad Badawi, untuk menubuhkan sebuah suruhanjaya siasatan diraja yang diketuai oleh bekas Hakim Besar Malaya, Tan Sri Haidar Mohamed Noor.-Malaysiakini

Ini kes bahaya bagi BN.Sama macam tahun 2007 apabila para peguam turun ke jalanraya pru 12 tahun 2008, Umno-BN hilang 5 negeri.Pak lah terpaksa berundur jadi PM.Kini nasib yang sama bakal menimpa Najib.Berapa negeri pulak akan hilang daripada tangan BN ha ha.


Nak  berarak di jalanraya ni bukan JKK Umno, Ketua Kampung tapi para lawyer yang reti undang-undang.Golongan profesional.Apa lagi yang tinggal pada Umno-BN.Golongan profesor yang bukan kangkong tolak BN, Laywer bantah BN, Cina tolak Bn, India tolak BN, Melayu tolak BN yang tinggal makcik Felda sokong BN hihi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan