Rabu, 6 April 2011

Lagi kisah Sarawak: Sarawak tu bukan Malaysia ka?


'Larang pengkritik masuk Sarawak satu salah guna kuasa'-Malaysiakini

NGO hak asasi manusia mengutuk larangan terhadap aktivis Hak Tanah Adat Bumiputera (NCR) Steven Ng daripada memasuki Sarawak dan menyifatkannya sebagai tindakan menutup mulut pengkritik menjelang pilihan raya negeri. Menurut Suara Rakyat Malaysia (Suaram) dan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih), Ng dihalang memasuki negeri itu oleh pegawai imigresen di lapangan terbang antarabangsa Kuching pada 3 April.

Ng diberitahu bahawa jabatan keselamatan negeri telah mengeluarkan arahan supaya tidak membenarkan beliau memasuki Sarawak. Ng menerima satu surat rasmi yang mengandungi arahan tersebut mengikut Seksyen 65(i)(a) Akta Imigresen 1959/63, tetapi ia tidak menyatakan sebab lain berhubung larangan tersebut. NGO itu seterusnya melaporkan bahawa pegawai imigresen Sarawak itu cuba menyerahkan Ng kepada pihak keselamatan lapangan terbang tetapi selepas Ng membantahnya, mereka bersetuju membenarkannya pulang ke Kuala Lumpur.

Dalam satu kenyataan bersama hari ini, NGO tersebut berkata, pihaknya memandang berat insiden terbaru itu kerana mendakwa ia merupakan satu penyalahgunaan kuasa oleh kerajaan Sarawak untuk menghadkan kebebasan pengkritik untuk masuk dan keluar dari negeri itu. “Terdapat banyak kes rakyat Sarawak yang dinafikan hak mereka untuk keluar negeri dan aktivis dari Peninsula Malaysia dilarang masuk ke Sarawak.” Salah satu kes seumpama itu membabitkan Jannie Lasimbang, seorang penduduk asal Sarawak yang terbabit dalam misi pencarian maklumat mengenai kaum Penan, telah dilarang masuk ke negeri itu.-Malaysiakini

Sarawak tu bukan Malaysia ka?Kenapa rakyat Malaysia dari Semenanjung yang bukan Umno-Bn dilayan macam pendatang asing untuk ke Sarawak? Ini adalah ajaran Satu Malaysia 'DNA'.Rakyat Sarawak ..tumbangkan diktator Taib Mahmud dah lama daaah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan