Ahad, 5 Julai 2009

Umno Di Ambang Kejatuhan Bukannya Islam

Kata Awang Selamat dalam ruangannya-Melayu di ambang kejatuhan.Beliau buat andaian demikian rupa kerana melihat kuasa politik Melayu Umno dah reput, dah tak laku dan dipandang serong oleh orang yang tidak menyokong Umno.Hanya Melayu Umno saja yang jatuh tapi Melayu Pas dan PKR tidak jatuh. Hanya semata-mata orang Melayu tak sokong Umno, bermakna Melayu dah lemah, tapi di Kelantan orang Melayu Islam tetap kukuh dan kuat serta bersatu padu mempertahankan Islam, malah mendaulatkan Islam sebagai cara hidup.

Begitu juga di Kedah walaupun terpaksa berpakat dengan lain-lain parti pakatan rakyat kuasa politik Melayu tetap kuat walaupun macam2 rintangan terpaksa dilalui. MB Kedah yang naikkan kuota 50% untuk bumiputra beli rumah dalam kawasan bandar mencerminkan betapa Pas tidak pernah abaikan orang Melayu untuk terus maju bersama kaum-kaum lain.



Inilah akibatnya, tidak menjadikan Islam sebagai panduan hidup dalam berpolitik, menjadi bimbang hanya disebabkan takutnya kuasa Melayu hilang tapi tidak takut dan gusar sekiranya Islam tercabar dan dihina. Islam kuat Melayu akan kuat, tapi kalau Melayu kuat, Islam seperti yang Umno amalkan adakah kuat?Umno dulu pernah mau haramkan nama Islam pada apa-apa pertubuhan semata-mata dengki dan khianat pada nama Islam yang ada pada Pas. Nabi Muhammad SAW tidak gusar dan takut kepada kejatuhan bangsa Quraisy dan Arab, sebab tu Nabi perjuangkan Islam tak perjuangkan bangsa Arab.



Mengapa semasa Umno menang besar pru 2004, Awang tak sebut Melayu lemah, hanya semata-mata Umno menang banyak kerusi anggap Melayu kuat. Umno lah punca Melayu lemah, ini terbukti daripada sikap Umno yang kaut hasil minyak Kelantan tanpa bayar satu sen pun kepada kerajaan Islam -Melayu Kelantan. Umno lah yang melemahkan orang Melayu Kelantan, bukan kaum Cina dan lain2 kaum yang tindas Melayu tapi Umno sendiri yang pijak-pijak kuasa Melayu di Kelantan. Begitu juga semasa Pas perintah Trengganu 1999-2004, Umno bertindak tamatkan royalti minyak kepada kerajaan Islam-Melayu di Trengganu. Umno juga yang tindas Melayu, bukan Cina dan India.



Inilah buruk rupanya kalau assobiyah Melayu. Umno patut rasa sedih lihat Islam diperlekehkan. Buat pindaan undang-undang berkaitan orang yang peluk Islam tak menguntungkan Islam.Tidak sedih tengok umat Melayu tukar agama, tidak rasa apa-apa tengok umat Melayu paling banyak hisap dadah, paling banyak orang Melayu gugur anak dan lahir anak luar nikah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan