Isnin, 18 Mac 2013

'P.Bala mati tinggalkan anjing bernama Altantuya'-Datuk Zaid Ibrahim

Datuk Zaid Ibrahim seorang peguam,bekas menteri dan bekas ahli PKR menulis dalam blog beliau seperti berikut;
"Three days ago Balasubramaniam Perumal, the former private investigator, died of a heart attack. He was 53. He left behind a wife, three young children and a dog named Altantuya."(Tiga hari lalu, bekas penyiasat persendirian, P.Balasubramaniam meninggal dunia akibat serangan jantung. Beliau berumur 53 tahun. Beliau meninggalkan seorang isteri, tiga orang anak dan seekor anjing bernama Altantuya.)

Kata Zaid Ibrahim lagi ;
"I met Bala in London two years ago. I was able to ask him questions that many of us Malaysians wanted to know: Did he know why Altantuya was killed? Who ordered the killing?"(Saya bertemu Bala di London dua tahun lalu. Saya dapat bertanya kepadanya soalan-soalan yang banyak kita semua rakyat Malaysia ingin tahu: Adakah dia tahu mengapa Altantuya dibunuh?Yang mengarahkan pembunuhan itu?)

Seterusnya Datuk Zaid berkata ,"Those who have made accusations against Bala—that he was paid to make his first statutory declaration—are not only stupid but malicious. Bala would not dare to make false accusations against the most powerful man in the country just for money. After what happened to Altantuya, Bala knew better. The only reason he did what he did was because he wanted to know the answers to the questions you and I want to know. He wanted justice for Altantuya."(Mereka yang telah membuat tuduhan terhadap Bala yang dia telah dibayar untuk membuat akuan bersumpah pertama yang bukan sahaja bodoh tetapi berniat jahat. Bala tidak akan berani untuk membuat tuduhan palsu terhadap seorang lelaki paling berkuasa di negara ini hanya untuk wang. Selepas apa yang berlaku kepada Altantuya, Bala jadi lebih baik. Satu-satunya sebab beliau melakukan apa yang dia lakukan adalah kerana dia ingin tahu jawapan kepada soalan-soalan anda dan yang saya ingin tahu. Dia mahukan keadilan untuk Altantuya.)

"He believed that there had been an obstruction of justice and a criminal conspiracy at the highest levels. He had a conscience and he wanted to tell the world what he knew so that the Police would investigate the matter, and so that we would all know what actually happened.  It is unfortunate that Tan Sri Musa Hassan, the former Inspector-General of Police, was not willing to come forward and tell us what he knew. His plan to give a Press conference in Bangkok was aborted at the last minute, and instead of responding to these serious allegations, the powers-that-be chose to malign Bala and relocate him and his family to India."(Beliau percaya bahawa terdapat halangan keadilan dan konspirasi jenayah di peringkat tertinggi. Beliau mempunyai hati nurani dan beliau mahu memberitahu dunia apa yang dia tahu supaya Polis akan menyiasat perkara itu, dan supaya kita semua akan tahu apa yang sebenarnya berlaku. Ia adalah malang bahawa Tan Sri Musa Hassan, bekas Ketua Polis Negara, tidak bersedia untuk tampil ke hadapan dan memberitahu kita apa yang dia tahu. Rancangannya untuk memberi sidang akhbar di Bangkok telah dibatalkan pada saat-saat akhir, dan bukannya bertindak balas kepada tuduhan-tuduhan serius..)Baca semua di sini.Terjemahan bebas tak betoi dan tak faham tolong bagi faham

Peguam P1 Bala kata terpaksa mungkir janji-Malaysiakini
Semasa mesyuarat agung tahunan Majlis Peguam tempoh hari, peguam Americk Sidhu membuat satu aduan serius semasa membahaskan usul untuk menubuhkan jawatankuasa bebas untuk menyiasat pengarang akuan berkanun kedua P Balasubramaniam.
Americk mendakwa beliau menemui pengarang tersebut, peguam kanan Tan Sri Cecil Abraham yang memberitahunya bahawa beliau berbuat demikian atas arahan timbalan perdana menteri pada masa itu Datuk Seri Najib Razak.

Malaysiakini berusaha menghubungi Abraham sejak Deepak Jaikishan mula-mula menimbulkan dakwaan tersebut. Malaysiakini berpeluang bertemu dengan Cecil namun beliau enggan mengulas dakwaan tersebut.

Dalam ucapan itu, Americk berkata beliau mengingkari janjinya dengan Balasubramaniam untuk merahsiakan pengakuan yang didakwa dibuat oleh Abraham.

Americk berkata beliau terpaksa berbuat demikian walaupun ia melanggar hukum kerahsiaan antara beliau dan anak guamnya itu, yang meninggal dunia pada hari Jumaat lalu – sehari sebelum beliau mendedahkan perkara itu di AGM Majlis Peguam.

Sekiranya pendedahan itu tidak dibuat, beliau tidak akan dapat menghadapi kenyataan hidup, katanya.

“Saya tahu ini perlu dilakukan sebagai tanda hormat ke atas pengorbanan Balasubramaniam, yang berjuang begitu gigih dan menderita begitu banyak hanya kerana beliau percaya apa yang dilakukannya itu adalah benar,” katanya.-M'kini


Angin tak ada,ribut tak ada tengok-tengok MUhyiddin Yaasin kata pembangkang cuba kaitkan kematiian P.Bala dengan Umno.Sapa yang tuduh atau sengaja nak kasi Najib bertambah parah?

1 ulasan:

  1. Semakin bertambah bayangan yang akan menghantui orang yang bertanggungjawab. Seronok ke tak seronok?

    BalasPadam