Isnin, 25 Mac 2013

Dah tercirit pun Dun Negeri Sembilan tak bubar

Memang kali ini satu sejarah parlimen tak dibubarkan lebih awal walaupun parlimen masih boleh bertahan hingga April ini.Najib masih menjual janji pilihanraya seolah-olah kalau bubar parlimen Najib tak boleh lagi menjual janji.Sejak Najib ambil mandat Pak Lah sebagai PM dah berapa banyak Najib menjual janji takkan masih sibuk jual janji sampai takut nak bubar parlimen?Gila..memang gila.Najib menunggu negeri PR bubar Dun sementara negeri PR pulak dok tunggu Najib bubar parlimen Hahahaha

Negeri Sembilan lagi teruk hingga MB Negeri Sembilan Mat Hasan pulak berlagak jadi pakar undang-undang dan perlembagaan dan tidak mahu bubar dun Neg. Sembilan yang tamat tempoh Rabu ini.Kata kuat dan sokongan kepada BN meningkat awat tak bubar lagi?
Dun Negeri Sembilan sah hingga tengah malam Rabu ini
 Dewan Undangan Negeri (Dun) Negeri Sembilan akan terbubar dengan sendiri Khamis ini jika tidak dibubarkan dan bukannya esok, kata Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan petang ini.

Beliau berkata, terdapat kekeliruan membabitkan perjalanan Dun yang menurut Undang-Undang Tubuh Negeri Sembilan di bawah Fasal 56(3) menyebut Dewan akan berjalan selama lima tahun dari tarikh mesyuarat pertama.

“Jadi secara automatik ia akan dibubarkan selepas itu kecuali dibubarkan terlebih dahulu.

“Masalahnya ialah bagaimana untuk menentukan tempoh lima tahun itu bermula atau telah tamat dan dalam dalam hal ini, kita guna Akta Interpretasi 1984 dan 1967,” kata beliau pada sidang media diadakan di kediamannya di sini.

Menurutnya, dalam akta itu dinyatakan, di bawah Seksyen 54(1) "in computing time for the purposes of any written law (a) a period of days from the happening of any event or the doing of any act or thing shall be deemed to be exclusive of the day on which the event happens or the act or thing is done."

Mohamad berkata, ia bermaksud bahawa apabila mengira waktu atau tarikh bermulanya bila dalam akta itu, hari kejadian tidak dikira sebagai hari bermula, sebaliknya hari esoknya.

“Jadi dalam hal pembubaran Dun secara automatik hari kejadian atau hari wakil rakyat mengangkat sumpah iaitu pada 27 Mac 2008 tidak dikira sebagai hari pertama Dun berjalan.

"Ia dikira pada hari keesokannya iaitu pada 28 Mac 2008. Merujuk perkara itu, umur Dun kita akan sampai 27 Mac 2013 pada 12 tengah malamnya dan genaplah lima tahun serta terbubar pada 28 Mac 2013,” katanya.

Beliau berkata, selepas itu kerajaan sementara akan ditubuhkan dan jika Yang Dipertuan Besar, Tuanku Muhriz Tuanku Munawir mahu membubarkan Dun berdasarkan Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri di bawah Fasal 56(2), maka tarikh akhirnya ialah 27 Mac ini.-Sinar harian 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan