Sabtu, 2 Mac 2013

'Bagaimana sebuah negara yang selamat boleh diceroboh begitu mudah?'

Najib mesti perjelas status keselamatan negara

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar mendesak agar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak tampil memberi penjelasan mengenai status keselamatan negara berhubung dengan insiden yang berlaku di Lahad Datu.

Beliau bersetuju dengan kenyataan Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub agar Najib memanggil segera persidangan Parlimen bagi tujuan penjelasan terhadap insiden tersebut.
Mahfuz turut mempertikaikan kawalan pengairan negara yang begitu lemah sehingga membolehkan pemberontak memasuki negara dan seterusnya berada  Lahad Datu.

"Najib perlu bertanggungjawab sepenuhnya atas insiden yang berlaku, kelemahan pengawalan keselamatan negara menyebabkan anggota polis kita turut terkorban.

"Bercakap tentang soal kawalan pengairan, kenapa radar kita tidak dapat mengesan kapal yang penuh dengan senjata sehinggakan mereka boleh terlepas begitu sahaja," ujarnya.

Kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu, rakyat sekarang menunggu penjelasan dari kerajaan mengenai tahap keselamatan negara ini kerana risau kejadian seumpama itu berulang lagi.

"Persidangan Parlimen segera perlu dilakukan bagi memastikan sebarang persoalan dapat kita ketengahkan, apatah lagi rakyat yang semakin meragui tentang soal kawalan keselamatan negara ini.

"Isu ini tidak boleh dilengah-lengahkan kerana ia turut melibatkan soal kedaulatan negara, bagaimana sebuah negara yang selamat boleh dicerobohi dengan begitu mudah," kata beliau sambil mempersoalkan apa jaminan yang boleh diberikan kerajaan agar insiden sedemikian tidak akan berulang lagi.-Harakahdaily

Baca juga;

5 ulasan:

  1. Mungkin radar-radar tu tak berfungsi mengesan pencerobohan sebab tiada bekalan eletrik kerana tak bayar bil beberapa bulan. Inilah alasan yang paling bernas boleh diberikan kenapa radar tak kesan para penceroboh.

    BalasPadam
  2. Lu tak tau,lu bukan angkatan keselamatan..lu duduk diam-diam, dan baca lapuran dari Perisikan Tentera Filipina..siapa yang terlibat dalam kes ini..bukan saya cakap..dia orang yang cakap...

    BalasPadam
  3. P.bala subramaniam kata Najib dalang kes Altantuya.Utusan Meloya dan tv3 kata ting tong pi ting mai Anwar dalang pencerobohan puak Sulu di Lahad Datu .ESok lusa Najib bubar parlimen jadikan isu Lahad Datu talian hayat BN.Tu pun kalau orang percaya kalau orang percaya yang Bala kata nak kira lagu mana?

    BalasPadam
  4. Inilah akibatnya bila si tua kutuk madey kutty berikan IC biru kpd warga filipina & Indonesia secara haram. Kerajaan filipina mengakui rakyatnya seramai 800K di sabah. Sabah sudah merdeka dibawah Malaysian pada 1963 setelah dibuat petisen utk merdeka oleh PBB. Sekarang kenapa sulu mengaku ini wilayah mereka sedangkan sulu sendiri dijajah oleh filipina?

    Ini mungkin juga peranan dimainkan oleh pemimpin rakyat sabah yg berjuang sabah for sabahan utk keluar dari malaysia. Hati2 PRU13 semakin hampir umno/bn boleh gunakan isu ini utk kekalkan kuasa mereka. Peranan madey kutty juga jgn dipinggirkan sebab bakat penipu beliau sentiasa berkembang.

    Apa pun kita kena bersatu turunkan umno/bn dlm PRU13 ini.

    BalasPadam
  5. INI ITU PUKIMAK NAJIB BIKIN DRAMA BABI BABSAT DIA NAK HAPUS PAS DAN ANWAR KONON ALLAH BERSABDA PEMERINTAH ZALIM SEPERTI NAJIB AKAN MASUK NERAKA

    BalasPadam