Isnin, 25 Oktober 2010

Umno tak sedar siapa yang gam mulut ulama

Umno minta simpati golongan ulama pertahankan parti itu bila timbul isu yang berkaitan agama.

Utusan Malaysia online-Ulama tak mahu campur politik;

Sikap membisu kebanyakan ulama di negara ini adalah disebabkan mereka tidak mahu terlibat dalam mana-mana parti politik.

Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berkata, sebagai pihak yang menjurus kepada soal-soal keagamaan, adalah lebih baik jika mereka tidak dikaitkan dalam urusan itu.

"Saya pun tidak suka bercakap soal politik, saya bercakap tentang perpaduan orang Melayu," katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.

Beliau diminta mengulas kenyataan wakil Perak, Datuk Rosli Husin ketika membentangkan usul agama dan pendidikan dalam Perhimpunan Agung UMNO semalam yang mahu institusi agama bijak menangani isu berkaitan agama terutama yang ditimbulkan parti pembangkang agar mereka tidak dilihat seperti dilanda 'sindrom bisu.'

Rosli bimbang, jika isu-isu yang dibangkitkan itu tidak segera diperjelaskan kepada rakyat, ia boleh menimbulkan perpecahan umat serta persepsi negatif terhadap Islam.

Dalam hubungan ini, katanya lagi, Majlis Agama Islam di negeri-negeri perlu agresif dan senada ketika memberi penjelasan berkaitan soal hukum dan fatwa agar difahami umum.

Menurut Harussani, beliau sering menjadi sasaran parti-parti pembangkang apabila berusaha membantu menjelaskan sesuatu isu.

"Bila saya kena hentam, tiada siapa pun bantu saya. Tetapi disebabkan saya bercakap atas kepentingan Melayu, saya tak kisah," katanya.-Utusan Malaysia Online

Apakah mufti Perak tidak tahu bila cakap perpaduan Melayu tak boleh elak daripada bercakap soal politik?

Bukankah Umno sendiri melaungkan politik dan agama tak boleh bercampur? Umno melayan golongan ulama umpama kukur kelapa di balik pintu. Waktu nak pakai bawa keluar bila tak guna simpan!

Umno yang dalam keadaan terdesak baru teringat nak guna golongan ulama untuk bela mereka kerana Umno begitu lemah dan mereka sendiri parti yang bergelumang dengan kemungkaran.

Siapa sekarang yang dikatakan golongan ulama yang hebat dalam Umno? Tidak ada.
Siapa di kalangan ahli parlimen Umno yang bijak agama ? Yang ada DR Marshitah Ibrahim dan Jamil Khir Baharom yang jadi senator untuk pegang jawatan Menteri di Jabatan Perdana Menteri.Dr Mashitah sekarang buat apa sebagai Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri yang jaga hal ehwal agama?

Apa mereka kata tentang Islamic fashion festival yang penaungnya Rosmah Mansor yang jelas menghina Islam? Apa kata mereka bila penyanyi 'gay' Adam Lambert berkonsert sakan di Stadium Bukit Jalil?

Kenapa golongan ulama berdiam diri walaupun Islamic fashion festival tersebut katalah tak ada kaitan dengan politik?Adakah bisu mulut ulama kerana setuju atau takut hilang segala kemewahan bila kritik Festival tersebut?Adakah golongan ulama takut kepada Rosmah Mansor?

Ulama jadi bisu kerana Umno yang mengajar ulama jangan campur adukkan agama dan politik. Sekarang bila Umno dah jadi cacamerba simpati golongan ulama ditagih untuk kepentingan politik Umno.

Siapa yang mengurung ulama yang lantang bersuara , yang tidak mahu bersekongkol dengan Umno-Bn di Kamunting di bawah akta zalim ISA kalau bukan kerajaan Umno-BN. Malah ulama yang menentang ISA dibunuh di Memali.

Ulama yang ada sekarang begitu takut kepada Umno daripada berkata benar , tegas dan berani mempertahankan hukum Allah.

1 ulasan:

  1. Salam...
    xtakut hukum Allah tpi lebih takut pd kuasa manusia..ada sorg teman bkata beginike sikap org yg mengaji agama (ayat ini telah disunting mengikut kesesuaian)...wallahua'lam

    BalasPadam