Ahad, 29 Ogos 2010

Terengganu akan terima royalti RM 1.6 Bilion, Kerajaan Kelantan dapat apa?

Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said berkata, kerajaan negeri akan menerima wang royalti RM1.6 bilion selepas sambutan Aidilfitri.

Namun beliau tidak dapat memberikan tarikh tepat kerana ia bergantung kepada perjanjian antara kerajaan pusat dan kerajaan negeri yang hanya akan muktamad selepas sambutan Hari Raya Aidilfitri.

“Kita akan menandatangani perjanjian dengan kerajaan pusat selepasa Aidilfitri nanti.

“Tapi apa yang saya boleh katakan kerajaan negeri akan menerima sebanyak RM1.6 bilion wang royalti minyak,” katanya kepada pemberita selepas program Majlis Berbuka Puasa Menteri Besar Terengganu bersama Anak-anak Terengganu di Selangor dan Wilayah Persekutuan di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini.-Malaysian Insider Terengganu terima royalti minyak RM 1.6 bilion selepas Aidilfitri.

Seramai 3,000 anak Terengganu terdiri daripada pelajar-pelajar Institut Pengajian Tingga Awam hadir memeriahkan program itu.

Ahmad berkata jumlah wang royalti minyak yang bakal diterima kerajaan negeri Terengganu juga bergantung kepada harga pasaran minyak dunia.

“Sekarang ini harga minyak dunia AS$60 satu tong, jika harga itu naik maka wang royalti juga bertambah dan ia merupakan satu bonus kepada kerajaan negeri.

“Tapi kalau harga minyak jatuh, teruklah kita nanti,” katanya.-Malaysian Insider Terengganu terima royalti minyak RM1.6 bilion selepas Aidilfitri.

Negeri Kelantan yang diperintah Pas juga menuntut pembayaran royalti minyak daripada kerajaan pusat tapi yang diterima ialah wang ehsan yang dibayar kepada pemimpin Umno Kelantan.Semasa Pas berkuasa dulu di Terengganu bayaran royalti telah ditamatkan dan diganti dengan wang ehsan . Umno guna wang ehsan itu untuk tumbangkan kerajaan Pas Terengganu.

Itulah perangai busuk Umno dulu , kini dan selamanya. Bila Umno kalah kira ehsan bila menang kira royalti. Yang kenyang pemimpin Umno yang jadi penyamun harta yang bukan hak mereka.Bila Umno tersepit kerana dikalahkan dengan teruk dalam pru 12 Umno hulurkan tangan busuk mereka yang penuh nanah untuk perpaduan Melayu-Islam. Umno terlupa merekalah pengkhianat bangsa sendiri yang menganiayai kerajaan Pas Kelantan yang seratus peratus Melayu sejak tahun 1990 hingga sekarang.

1 ulasan:

  1. Salam...
    jom pakat-pakat tolak UMNO dlm PRU 13...depa ni xamanah...patut yg hak tu kna bgi kpd yg berhak tanpa mngira ideologi politik, bangsa atau agama...ni depa dok isi poket sdiri jek bla depa memerintah...bila parti lain memerintah sume pakat nak sekat...wallahua'lam

    BalasPadam