Sabtu, 28 Ogos 2010

Hudud undang-undang Allah -Tok Guru Nik Aziz

Kata Menteri Besar Kelantan yang juga Murshidul AmPas dalam blok Tok Guru Tekad bersama melaksana hududullah;

Undang-undang Allah

Undang-undang hudud merupakan undang-undang Allah. Ia difardhukan oleh Allah SWT, sebagaimana fardhu (wajib) bersolat, berpuasa dan mengeluarkan zakat. Justeru menjadi tugas dan tanggungjawab kita untuk menegakkan undang-undang hudud sebagaimana perintah Allah SWT.

Natijahnya, kita semua boleh menerima bahawa di sekolah ada undang-undangnya yang mana pelajar perlu mematuhi arahan guru dan pentadbir, di pejabat juga ada undang-undangnya yang mana seorang pekerja perlu mematuhi arahan majikannya, di dalam negara kita juga ada undang-undangnya yang mana rakyat diminta taat patuh kepada pemimpinnya. Maka adakah manusia hidup di dunia Allah ini tidak dikenakan undang-undang? Sudah tentu lebih daripada itu kerana hidup ini satu urusan yang terlalu sulit dan komplikated sehinggakan di luar daripada kemampuan manusia menguasainya. Justeru siapa yang paling berhak menentukan undang-undang hidup di dunia selain daripada pencipta dunia ini sendiri, iaitu Allah SWT. Inilah yang Allah SWT firmankan:

Bermaksud : Hanya Allah jualah yang menetapkan hukum; Dia menerangkan kebenaran dan Dialah sebaik-baik yang memberi keputusan.Baca semua klik tajuk di atas.

Ketika mengulas isu orang bukan Islam masuk masjid , Tok Guru Nik Aziz berkata;

“Tidak salah orang bukan Islam termasuk wanita masuk dalam masjid sama ada untuk berucap atau apa sahaja asalkan berpakaian sopan bagi bukan Islam dan menutup aurat bagi orang Islam,” kata Nik Aziz kepada pemberita, di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas tindakan Anggota Parlimen DAP itu yang menyampaikan sumbangan dan tazkirah di ruang solat utama surau terbabit.

Tindakan Teo itu menimbulkan kemurkaan Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah yang menitahkan Majlis Agama Islam Selangor menyiasat dan mengambil tindakan sewajarnya ke atas pengurusan surau tersebut.

Mengulas lanjut, Nik Abdul Aziz berkata tindakan itu dilihat ganjil kerana umat Islam sekarang terlalu jahil dengan agama sedangkan pada zaman Nabi Muhammad SAW baginda mengajak orang kafir Quraisy tinggal di dalam masjid termasuk dibenar tidur, makan dan minum.

“Cuma apa yang dilihat (benda) itu sebagai pelik di zaman ini menunjukkan umat Islam kita terlalu jahil dengan agama,” katanya.-Malaysian Insider Nik Aziz pertahan anggota parlimen Teo .


1 ulasan:

  1. Salam...
    org ISLAM bertambah jahil lg bila ULAMA'2 yg tahu pasal ISLAM xmau mnegakkan kebenaran ISLAM...wallahua'lam

    BalasPadam