Jumaat, 13 Ogos 2010

Restoran Mamak Tak Reti Nak Hormat Bulan Puasa

Ni bukan nak mengata bulan-bulan posa ni tapi kenyataan.Restoran India Muslim atau Restoran Mamak yang terpampang di dalamnya ayat ayat suci Al-Quran di Shah Alam , lepas Subuh dah start buka kedai dah. Mungkin depa meniaga untuk bukan Islam tapi di Shah Alam rata-rata majoriti orang Islam dan mamak sendiri beragama Islam sudah tentu boleh pikir yang terbaik untuk Islam. Di seksyen 16 , seksyen 24, dan lain-lain tempat di Shah Alam kebanyakkan Restoran Mamak nie buka awal pagi macam bulan tak posa.

Ada pelanggan yang beragama Islam selamba masuk Restoran Mamak order bungkus punya dan ada yang tunggu dalam lori order makanan . Ni aku tengok sendiri.Biasalah kalau dah buka sudah tentu ada yang membelinya.

1 ulasan:

  1. Salam...
    sepatutnya kalo xde yg buka kedai maka xdelah yg membelinya...dlm hal ni...dua2 pihak perlu ada kebertanggungjawaban....pekedai perlu hormati bulan pose...kalo nak buka pun bukalah lpas asar atau hampir masa berbuka hingga sahur...yg org awam ni...latihlah diri anda menghormati bulan Ramadhan...bulan yg penuh keberkatan...perlu tingkatkan iman dan taqwa...patutnya bln Ramdhan ni syaitan sume da kna ikat tpi tgk gelagat manusia la ni mcm syaitan tu masih lg mgoda mereka...stiap manusia ni Allah beri akal utk bfikir akan perkara baik dan buruk..manusia jek ada kelebihan ni...haiwan dan benda2 lain xde...renung2kanlah dgn nikmat yg Allah bg ni ke arah mana kt gunakan..ke arah kebaikan atau kerosakan???...wallahua'lam

    BalasPadam