Rabu, 4 Ogos 2010

Pelajar aktif politik anti kerajaan kecuali UiTM- Bekas Naib Canselor UiTM


Tadi aku dok tengok la Soal-Jawab TV3 berkaitan mahasiswa boleh ka tak boleh aktif politik. Salah seorang ahli panel tu ialah bekas Naib Canselor UiTM Ibrahim Abu Shah yang merupakan Umno totok kata orang rebah terguling pun bangun balik tetap Umno!

Kata Brahim beliau tak setuju pelajar pusat pengajian tinggi aktif dalam politik kerana fikiran mereka belum matang selagi tak bergelar graduan. Otak mereka akan matang setelah bergelar graduan ! Mereka hanya layak berpolitik dalam pilihanraya kampus saja. Kata Brahim lagi dengan penuh keyakinan kebanyakkan pelajar universiti yang aktif dalam politik di luar kampus mereka adalah anti kerajaan kecuali UiTM! Tu dia...teruknya fikiran bekas seorang Naib Canselor.

Kata Brahim lagi sudut pidato yang diwujudkan di universiti tu pun timbulkan masalah dan dalam suasana politik sekarang memang tak sepatutnya pelajar unversiti terlibat dengan politik. Nak tanya Brahim suasana macam mana dan sampai bila budak-budak universiti baru dibenarkan terjun dan aktif dalam politik. Nak tunggu Umno-BN tumbang 5 negeri lagi dan masuk longkang baru boleh pelajar terlibat dengan politik? Nak tunggu semua pelajar unversiti isi borang ahli Umno baru boleh berpolitik?

7 ulasan:

  1. Adusss...mcm tu mentaliti seorang Naib Canselor(B) UiTm...???

    Patut ler ramai gak lepasan engineering uitm tu yg bodo2 skit.Aku yg tak de diploma/ijazah ni pun dah naik fade-up dgn bebudak yg baru masuk keja ni.Nak kata bodo ....mereka ni grad dari uitm....bila bagi keja tatau nak buat.

    Membazir wang rakyat dan pembayar cukai utk tanggung kos study mereka2 dan bekas naib canselor mereka ni.

    Yg tv3/4 plak panggil org minda kelas ke tiga utk bagi pandangan dlm rancangan mereka.

    Elok ler di ubah kerajaan sekarang ni demi masa depan negara dan rakyat keseluruhan nye.

    BalasPadam
  2. bangang la tu.. lebat bangangnya selebat misainya.. hehehe

    BalasPadam
  3. Bodoh punya misai hitam (bukan misai merah)

    BalasPadam
  4. Cakap2 bekas hero Tamil otak udang ni nampak sangat menghina pelajar.

    Dulu dia hero Tamil sebab dia ada kuasa di UiTM. Sekarang dah jadi selipar busuk.

    BalasPadam
  5. Aku pun dengo jugak... punya la BNgap dan BNgai setaraf dgn org BNgang si misai tebal ni.
    Macamana jadi NC UiTM aku tak tahu la?... kalo mcm ni punya tahap pemikiran para akademik kita... maka betul la komen si King.

    Jauh lebih ilmiah lagi Datuk Saifuddin Abdullah yg bertelus dgn buah fikirannya berbanding dgn si BrahimAbuShah dgn buah P*LIRnya!

    Datuk saifuddin... saya salute pandangan Datuk yg telus dan dgn kebenaran. Para mahasiswa dah matang utk menilai dan dgn kematangan itu la kebenaran dan pertimbangan digunakan untuk menyanggah kepalsuan, menegakkan keadilan. Dan malangnya segala keburukan adalah di pihak kerajaan berbanding PR.

    BalasPadam
  6. Dalam Islam seseorang akan dipertanggungjawabkan @ matang jika dia telah akil baligh. Tengokan pada hujah Mr Potato ni, aku pasti dia hanya dapat mimpi basahnya yang pertama selepas bergraduat.

    BalasPadam
  7. bangang2 dia pun ada "Datuk Seri Prof Dr".. Korg yg kutuk 2 ape ade? Ntah2 diploma pn xde..

    BalasPadam