Ahad, 29 Ogos 2010

'Si Kitol dan Datuk Mendeliar moden' lebih dipercayai cakap mereka di bulan Ramadhan


Nampaknya kita lebih mempercayai berita -berita yang disebarkan 'Si Kitol dan Datuk Mendeliar moden' dibulanRamadhan yang mulia ini sebagai fakta walaupun berita yang disiarkan itu penuh dengan adu domba dan kebencian yang melampau terhadap mereka yang berbeza agama dengan kita. Puak -puak Umno dan sekutunya memainkan isu orang bukan Islam tak boleh masuk masjid kerana katanya mencemar kesucian Islam. Baca di sini dan tengok di sini.

Gambar sebelah Putera Haakon and Puteri Mette-Marit (kiri) dari Norway menziarahi Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz di Shah Alam, 10 Mac 2010. — Foto Reuters/Malaysian insider

Di Masjid Putrajaya dan Masjid Negara yang menjadi tarikan pelancong asing ke Malaysia boleh pulak mereka masuk walaupun mereka berhadas besar yang tak pernah mandi wajib sebab depa bukan orang Islam. Bila kena atas batang hidung yang berbeza ideologi politik mereka adu domba dan batu api walaupun apa yang terjadi sebenarnya adalah disebaliknya. Perkataan 'tazkirah' pun keluar daripada mulut mereka yang selama ini Umno amat benci dengan perkataan tersebut terutamanya semasa Umno -Bn perintah Selangor dulu! Tazkirah diharamkan semasa Umno berkuasa di Selangor dulu. Inilah kerja 'Si Kitol' moden di Malaysia sekarang ini. 'Si Kitol dan Mendeliar moden' ini lebih dipercayai daripada orang yang ada pengetahuan dalam bidang agama.

Naib Presiden Pas Mahfuz Omar kata ,"Saya berani mengatakan bahawa, Mais telah didalangi Umno, menipu pihak Istana.

"Memang tidak ada tazkirah, tidak ada ucapan berkaitan politik dan bukan memberi sumbangan kepada ahli PAS," tegasnya.

Tambahnya, tindakan Umno tersebut telah merugikan Islam apabila masyarakat bukan Islam mungkin berpandangan mereka tidak boleh lagi memasuki masjid atau surau.

Sedangkan kata Mahfuz, itu merupakan salah satu cara dakwah kepada bukan Islam dan sememangnya dibolehkan seperti diputuskan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-90 yang bersidang pada 1 Mac 2010 lalu.

"Kalau tindakan itu salah, Mais bukan kena hantar surat amaran kepada ahli parlimen Serdang, tetapi kena hantar juga kepada Majlis Fatwa Kebangsaan," katanya. Baca semua di sini.

Berkaitan;
Dr Asri: Saya bukan pertahan YB Teo-Malaysiakini
Kunjungi masjid: Wiliam Leong pulak kunjungi masjid-Malasyiakini
Nik Aziz :Jahil agama punca polemik-Malaysiakini

2 ulasan:

  1. hasan ali mana? roslan sms mana? hadi awang mana? tantawi mana? sepatah haram pun tak bercakap pasal ni? baik tak payah ada pesuruhjaya atau presiden kalau macam ni. balik2 nik aziz & mahfuz yg cakap.. bangsat punya melayu umnopas...

    BalasPadam
  2. Semuanya menikus... buang sja mereka ini

    BalasPadam