Sabtu, 14 Ogos 2010

Nak heran apa tolak matawang syariah hudud pun Umno tolak

Tengoklah perangai pemimpin Umno sama saja dengan pemimpin MCA kalau berkaitan dengan Islam. Baru gempaq sikit baru jolok sikit kata nak buat mata wang syariah Umno dah melenting tak ketawan hala tak tau hujung pangkal terus tolak mentah-mentah. Lain yang dicakap lain yang Umno faham. Tapi kita nak heran apa itulah perangai Umno dulu, kini dan selamanya bila ada kaitan dengan Islam.Pemimpin Umno terus bengkeng , bantah cadangan Kerajaan Kelantan. Menurut Exco Negeri Kelantan Husam Musa ;

"Siapa yang kata (ini matawang). Kita tidak pernah kata ini sebagai matawang. Tapi dari segi syariah, ia memang boleh dianggap sebagai matawang," katanya ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

Katanya lagi, beliau hadir ke majlis pelancaran tersebut semalam dan tidak mendengar menteri besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengumumkan emas dan perak itu sebagai matawang.

"Mungkin (Bernama) terlalu terkejut dengan berita itu dan hendak buat sensasi. Kita pun tak pernah kata ini sebagai matawang. Tapi nilainya itu ada," katanya lagi.

Jelaskan, dinar dan dirham tersebut sebenarnya digunakan untuk pertukaran barangan.-Malaysiakini Husam : Emas dinar, dirham perak bukan matawang.

Kata Mustapa Mohamed Pengerusi Umno Kelantan tentang mata wang syariah;

“Saya nasihatkan kerajaan Kelantan jangan pandai-pandai (buat peraturan).

“Apa pun nak dibuat perlu berbincang kerana nanti rakyat terkeliru dengan bidang tugas kerajaan pusat dan kerajaan negeri.

“Soal mata wang ini bidang tugas kerajaan pusat, bukan kerajaan negeri dan ini apa yang telah dibuat adalah jelas melanggar undang-undang negara.

“Kita ada perlembagaan dan peraturan,” kata beliau dipetik Bernama selepas mempengerusikan Mesyuarat Badan Perhubungan Umno Kelantan di sini, hari ini.-Malaysian Insider Mata wang syariah :Tindakan politik Pas kata Mustapa.

Berkaitan ;
Najib: Hanya BNM keluarkan wang sah-Bernama/Malaysian Insider
Wang syariah :MCA cabar Dap nyatakan pendirian-Malaysiakini

2 ulasan:

  1. Salam...
    apa kerajaan PAS nak buat...sume slh..pe yg betul pd pandangan pimpinan UMNO ni sbnarnya???wallahua'lam

    BalasPadam
  2. umno/apco berpendapat apa yang PAS lakukan semuanya tidak perlu kerana mereka lebih pandai dan arif tentang ekonomi sehinggakan berbillion wang rakyat habis mereka rompak dan lenyapkan,.

    BalasPadam