Khamis, 26 Ogos 2010

Felda Gigit Jari , Mahkamah Arah Bayar Peneroka RM 11Juta

Mahkamah Persekutuan hari ini mengekalkan keputusan mahkamah sebelum ini yang mengarahkan Felda membayar pampasan lebih RM11 juta kepada 354 peneroka sebuah rancangan Felda di Kelantan.

Keputusan ini dipercayai akan membuka ruang kepada lebih tindakan saman terhadap Felda dalam isu manipulasi pengredan kelapa sawit oleh Felda terhadap penerokanya.

Presiden Mahkamah Rayuan Tan Sri Alauddin Mohd Sherif, yang mengetuai panel tiga hakim, menolak permohonan Felda berhubung keputusan Mahkamah Persekutuan sebelum ini yang mengetepikan permohonan Felda membuat rayuan terhadap perintah Mahkamah Tinggi Kota Bharu supaya agensi itu membayar RM7.8 juta ganti rugi dan faedah kepada peneroka-peneroka itu.

Panel hakim selain Alauddin adalah Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Hashim Yusoff dan Datuk Seri Md Raus Sharif, mendapati mahkamah itu tidak dapat membenarkan permohonan itu kerana ia tidak mempunyai bidang kuasa menyemak semula keputusan awalnya.

Mahkamah juga memerintahkan Felda membayar kos perundangan sebanyak RM20,000.-Harakahdaily Mahkamah Persekutuan arah Felda bayar RM11 juta kepada peneroka.

Berkaitan;
Peguam gagal hadir ke mahkamah punca Felda tewas-Bernama/Malaysian Insider

2 ulasan:

  1. Salam...
    yg hak patut mdpat hak mereka...Allah maha mengetahui apa yg tsurat dan tsirat...wallahua'lam

    BalasPadam
  2. Jangan happy sangat. Sampai kat mahkamah rayuan nanti keputusan akan berubah.

    BalasPadam