Rabu, 19 Oktober 2011

Yahudi Israel terpaksa bebaskan beratus pejuang Palastine untuk seekor tentera Yahudi Israel

Hamas yang berkuasa di Semenajung Gaza, Palestine membebaskan askar Yahudi Israel koperal Gilad Shalit(gambar) yang ditawannya sejak 2006 dengan nilai pertukarannya Israel kena bebaskan 1027 tahanan Palestine di penjara Yahudi Israel.

Hamas mengajar Israel erti sebuah perjanjian yang mesti ditunaikannya.Fasa pertama sebanyak 400 lebih pejuang Palestine dibebaskan semalam di sempadan Rafah-Mesir.Gilad Shalit askar Yahudi Israel tahanan Hamas turut dibawa ke sempadan Rafah-Mesir untuk diserahkan kepada phak askar Yahudi Israel.

Yahudi Israel yang merampas tanah Palestine dan dijadikan negara haram atas tanah Palestine sejak 1948 telah membunuh ratusan ribu rakyat Palestine.Peristiwa Shabra dan Shatila 16-18 September 1982 menyaksikan Yahudi Israel dan tentera Phalangist Kristian Lebanon membunuh dan myembelih pelarian Palestine di kem Shabra dan Shatila .

Kini Yahudi Israel melutut buat sementara waktu kepada pejuang Hamas yang berkuasa di Gaza demi seekor askarnya yang ditawan pejuang Hamas.

Tengok gambar pembebasan dan video di sini, sini dan sini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan