Sabtu, 22 Oktober 2011

Mat Kulim Jahil Murakkab

Peguam Pas dalam blog beliau menulis Zulkifli Noordin "jahil murakkab" tentang hudud (klik dan baca).Peguam Pas Hanifa Maidin minta Mat Kulim berhenti jadi jahil murakkab (orang jahil yang tidak tahu dia jahil).

Mat Kulim ni dah tak laku di parlimen Kulim Bandar Baharu.Sekarang main ceramah di Shah Alam dengan kisah Cina Doll nya.Ceramah pulak dalam Tabika Kemas.Jelas kini Umno pulak usung Mat Kulim ni ke sana kemari setelah orang Pas dan PKR kena kencing dengan Mat Kulim ni.


Saya cari dalam google jumpa blog haluan.org,my bab Tasawur Jahiliyah Berasaskan Al Quran 1 antara lain menyebut; 
Lafaz ‘Jahiliyyah’ merupakan istilah yang terdapat dalam Al Qur’an.  Ibn Taimiyyah dalam menjelaskan makna lughawi ‘jahl’ mengatakan:

“Iaitu tidak mempunyai ilmu atau tidak mengikut ilmu. Maka orang yang tidak tahu haq, dia adalah jahil ringan. Tetapi jika dia meyakini sesuatu yang bertentangan dengan haq sebagai suatu kebenaran,  dia disebut jahil murakkab. Demikian pula, orang yang mengamalkan sesuatu yang bertentangan dengan haq, dia tetap disebut jahil meski pun dia tahu bahawa hal itu bertentangan dengan haq.”Baca semua di sini.


Blog ustazsufi.blogspot.com buat kisah orang jahil murakkab;
Si A kata: Ijmak ulama' mengatakan bahawa lafaz niat sebelum solat fardhu dalam bahasa melayu adalah tidak sah.

Si B kata: Saya ada sijil 4 thanawi tetapi saya tak tahu apa itu 4 thanawi.

Si A kata: Apa awak cakap ni? Kata ada 4 thanawi tapi 4 thanawi tu pun awak tak tahu apa kebendenya. Pelik.

Si B kata: Awak pun sama, pelik.

Si A kata: Kenapa?

Si B kata: Awak tahu apa makna ijmak ulama' ?

Si A kata: Ntah.

Si B kata: Ini namanya jahil murakkab. Diri awak sendiri tak tahu apa yg awak tak tahu. Tapi menyamar macam orang alim. Kalau dah tak tahu lebih baik diam. Takpayah lah jadi tikus baiki labu. Gigi dah la tajam, makin rosak labu tu nanti.

Si A kata: ?????

Wallahu a'lam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan