Jumaat, 1 Januari 2010

Serambi Mekah Dilanda Celaka

Selamat Tahun Baru Masehi 2010 buat semua rakyat Malaysia dan juga semua pembaca blog aku yang tak seberapa ini. Bertambah lagi umur kita , makin berkurang kudrat kita tapi hidup kena teruskan.Perjuangan kena diteruskan dan berkata benar walaupun pahit kita kena terima. Yang salah tetap salah dan yang benar tetap benar.

Yang paling gembira sambut tahun baru masehi ialah anak-anak muda yang tunggu detik 12 malam dan menunggu tembakan bunga api selepas itu bergembira sampai ke pagi tidur jantan dan betina yang bukan mahram mereka ,berzina ,mabuk dan sebagainya.Itukah anak muda Satu Malaysia yang jadi kebanggaan kita untuk jadi pemimpin masa depan?Nauzubillah min za lik..

Sempena tahun baru 2010 ini PM Najib hadiahkan kecelakaan dengan kenaikkan gula sebanyak 0.20 sekilogram buat rakyat Malaysia yang memang jadi hantu gula tapi yang kaya ialah krono-kroni Raja Gula. Ada yang kata naik 0.20 sen tak mengapa ingatkan naik dua kali ganda itu yang kita marah! Ya la Malaysia rakyatnya baik-baik belaka,kaya -kaya belaka apa nak dikisah dengan 0.20 sen besaq taik mata pun tak ada. Kalau luar negara dan kecoh dah,tunjuk perasaan merata jalan marah naik harga sesuka hati walaupun nilainya 0.20 sen. Mereka rakyat prihatin dan bermaruah.Otak mereka lagi maju kalau melibatkan hak-hak rakyat jika dizalimi pemerintah.

Lapor Bernama;

Penjaja kecil di ibu negara bimbang kenaikan harga gula akan menjejas pendapatan mereka ekoran kenaikan harga barang jualan.

Berkuatkuasa 12 tengah malam Khamis, harga gula dinaikkan 20 sen sekilogram kepada RM1.65 di Semenanjung dan RM.175 di Sabah dan Sarawak.-Bernama-Penjaja Bimbang gula Lebih Mahal Jejas Pendapatan

Apa yang berlaku di Kelantan negeri yang bergelar Serambi Mekah lagi celaka dan mencelakakan. Dalam dok sibuk dengan blog dan blogger yang celaka tiba-tiba kita dikejutkan dengan berita Kerajaan Negeri Kelantan kena bayar RM 800 juta kepada sebuah syarikat balak oleh Mahkamah Tinggi Kota Bharu. Banyak tuu mana nak pi cari duit sebanyak tu nak bayar kat syarikat balak tu! Kerajaan Negeri yang sedang berjuang minta Kerajaan Pusat bayar royalti yang bernilai berbilion ringgit tak dapat yang dapat ialah 'bala dan celaka' sisa-sisa peninggalan kerajaan terdahulu (Umno).

Sudahlah royalti tak dapat yang dapat wang ehsan atau duit sedekah yang akan dibayar kepada Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP)yang dikuasai kepala-kepala Umno mulai tahun ini oleh kerajaan persekutuan. Kenyanglah Kepala kepala Umno di Kelantan yang miskin Kerajaan Negeri tak dapat apa. Umno buat taik Pas dapat busuknya.

Malaysiakini melaporkan;
Kerajaan negeri itu semalam diperintahkan membayar jumlah tersebut kepada Timbermine Sdn Bhd kerana melanggar perjanjian yang dibuat antara kedua-duanya.

Menurut laporan akhbar hari ini, kerajaan negeri diperintah membayar membayar RM800 juta kepada Timbermine Sdn Bhd kerana melanggar beberapa perjanjian yang ditandatangani 35 tahun lalu.

Jumlah ganti rugi itu termasuk RM560 juta bagi 30 peratus pemilikan syarikat dalam kawasan pembalakan seluas 112,000 hektar, ganti rugi khas RM13.6 juta, bayaran gaji pekerja yang diberhentikan (RM1.74 juta), faedah lapan peratus sejak 2004 berjumlah RM240 juta dan kos sebanyak RM200,000.

"Perjanjian ini dibuat pada 1964, kemudiannya dibatalkan pada Mac 1975 di bawah pentadbiran kerajaan BN. Menteri besar BN pada masa itu ialah Datuk Mohamed Nasir," kata Husam ketika dihubungi Malaysiakini hari ini. Baca di sini

Berkaitan
Husam:Ganti rugiRM800 juta masalah diwarisi era Umno-Bn-malaysian Insider
Najib ampuh ,rakyat lumpuh-penarik beca

Tiada ulasan:

Catat Ulasan