Khamis, 28 Januari 2010

Lempar Kepala Babi Hutan Perbuatan Tak Bermaruah-Tok Guru

Tok Guru Nik Aziz menyifatkan perbuatan melontar atau melempar kepala babi hutan ke dalam kawasan masjid sebagai satu perkara yang tak bermaruah dan dikutuk oleh semua agama. Masalahnya siapa yang buat kerja terkutuk itu? Adakah orang Melayu yang makan upah sanggup buat kerja tu walaupun dia beragama Islam? Macam-macam andaian dibuat dan siapa pula 'budak-budak nakal' yang akan didakwa kerana lempar kepala babi dalam kawasan masjid selepas ini?

Sama ada mereka 'budak-budak nakal' atau 'bapa budak' ianya satu perbuatan yang jijik dan amat hina ,malah jika orang yang terlibat itu beragama Islam bermakna dia sanggup lakukan apa saja demi wang ringgit dan habuan dunia walaupun dalam Rumah Allah yang mulia.

Kata Tok Guru dalam laporan Bernama;

"Perbuatan mereka yang cuba membakar dan melemparkan sesuatu yang haram dari segi agama di rumah ibadat adalah perbuatan tidak bermaruah dan dikutuk oleh semua agama," katanya kepada pemberita.

Beliau diminta mengulas mengenai kejadian dua bungkusan kepala babi di lontar ke dalam kawasan Masjid Imam At-Tirmizi di Sri Sentosa dan dua lagi di Masjid Jumhuriah di Taman Datuk Harun, Petaling Jaya.

Berkaitan;
Memburu dari mana datangnya kepala babi-Malaysiakini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan