Khamis, 21 Januari 2010

40,000 Pendatang Haram India: Negara Di Ambang Bahaya

Pihak Imigresen Malaysia di bawah Kementerian Dalam Negeri yang bertanggungjawab dalam hal ehwal keluar masuk rakyat asing ke negara ini mesti bertanggungjawab atas maharajalelanya rakyat asing tanpa dokumen yang sah dan tinggal lebih masa di Malaysia.

Pendedahan yang mengatakan 40,000 ribu warganegara India yang tinggal secara haram adalah 'sebahagian kecil' daripada ratusan ribu rakyat negara lain yang menjadikan syurga kepada mereka untuk bersenang lenang tanpa memerlukan membayar levi atau cukai seperti yang dikenakan ke atas rakyat Malaysia sendiri.Bagaimana mereka rakyat India tanpa permit sah dan tinggal lebih masa dibiarkan begitu saja tanpa ada sebarang penguakuasaan yang keras untuk usir keluar daripada Malaysia?

SPRM mesti turut menyiasat apa yang berlaku di Jabatan Imigresen Malaysia dan KDN sendiri sehingga agensi penguatkuasaan di pintu keluar masuk negara umpama keluar masuk kedai kopi saja layaknya dengan kebanjiran pendatang haram ini ke Malaysia.Mengapa agensi penguatkuasaan ini begitu lemah umpama hendak menghapus sarang pelacuran yang sampai bila pun tak pernah selesai?

Apakah kerajaan memandang remeh isu kebanjiran pendatang haram ini yang membawa negara ke ambang bahaya yang tidak di jangka-jangka pada masa hadapan?Bagaimana pula dengan keselamatan rakyat Malaysia sendiri jika perkara ini dianggap remeh.Apa akan jadi dengan anak cucu kita jika isu pendatang haram ini tidak dapat diatasi atau diminimakan kebanjiran pendatang haram ini?

Lapor Utusan Malaysia Online;

Baru-baru ini, dalam satu wawancara dengan media India di Kuala Lumpur, Perdana Menteri memaklumkan, sejumlah 39,046 warganegara India ‘hilang’ di Malaysia selepas visa pelancongan mereka tamat tempoh.

Mereka tidak dapat dikesan daripada rekod Jabatan Imigresen seperti anggaran yang dibuat pada Jun tahun lepas.Baca di sini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan