Sabtu, 21 Mei 2011

Tak dapat peluk Pas Umno nak peluk Dap

Kemenangan TGHA sebagai Presiden Pas bagi penggal 2011-2013 dijadikan aset oleh puak-puak Umno untuk meneruskan agenda besar supaya Pas dapat dipeluk Umno.Bak kata orang tak dapat pegang tengkuk dapat tangkap sebelah kaki pun jadilah janji Pas yang diceraikan Umno pada tahun 1970-an dapat dinikahkan kembali untuk bersama Umno.Laporan Bernama yang disiarkan Malaysiakini Kekalnya Hadi , dekatkah Pas dengan Umno? dimainkan kembali menjelangnya Muktamar Pas pada Jun nanti.Antara lain laporan tersebut berkata 'malah Ketua Penerangan Umno Datuk Ahmad Maslan sudah bersingsing lengan dengan tekad untuk membawa PAS ke dalam BN demi perpaduan orang Melayu dan supaya orang Melayu berhenti berbalah sesama sendiri'.

Untuk apa Umno ajak Pas bersama Umno?Tentu ada sebab dan musababnya.Takkan saja-saja ajak kalau tak ada apa-apa .Adakah Umno ajak-ajak ayam untuk Pas bersama Umno kononnya demi perpaduan Melayu?Kerajaan Kelantan hingga sekarang tak dapat nikmati royalti minyak tapi dapat duit sedekah pemimpin Umno ..tu pun diberikan kepada pemimpin Umno Kelantan untuk diagih-agihkan kepada puak dan kaum kerabat sendiri sedangkan di Trenggganu rakyat Trenggganu nikmati royalti minyak yang diberikan kerajaan pusat.Terengganu kenyang dengan duit royalti , Kelantan yang juga ada minyak hanya dapat duit sedekah.Zalim sungguh!

Muhyiddin Yaasin Timbalan Perdana Menteri yang juga Timbalan Presiden Umno sedang mengeluh memikirkan nasib Umno-Bn dalam pru 13 akan datang.Muhyiddin Yaasin sudah merasakan bahang-bahang kehangatan pru 13 dengan beranggapan apa akan jadi dengan nasib Umno-Bn kalau kalah dalam pru 13 akan datang.Ya la 50 tahun lebih BN jadi pemerintah nikmati hidup dengan penuh senang lenang tak pernah rasa hidup susah macam rakyat yang ditekan dengan kenaikan harga barang yang semakin melampau setiap hari.Adakah Umno-Bn akan jadi pengemis jika kalah dalam pru 13?Hanya Allah SWT saja Maha Mengetahui.Kata Muhyiddin ;

“Dalam 16 pilihan raya kecil lepas, saya memimpin lebih daripada separuh (dan mendapati) ia sangat pahit dan getir akibat permainan politik pembangkang yang tidak lagi seperti biasa.

“Rakyat sekarang menuntut pelbagai perkara dan perlu dipenuhi,” katanya Timbalan Perdana Menteri dipetik Bernama Online hari ini.

Muhyiddin, yang juga Timbalan Presiden Umno berkata, BN perlu membuat persiapan lebih baik dan mantap untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang walaupun perhatian masyarakat terhadap BN dan Umno khususnya telah meningkat.

BN kehilangan majoriti dua pertiga di Parlimen pada 8 Mac 2008.

“Kita kena tanya selepas PRU-13 masihkah kita berkuasa... ia sangat perit sekiranya tidak dapat menguasai dua pertiga dari kerusi dalam dewan,” katanya yang juga Timbalan Pengerusi BN.

“Kita kena selesaikan semua masalah dari bawah hingga atas,” kata Muhyiddin yang kini mengadakan lawatan kerja ke negeri-negeri menjelang pilihan raya umum ke-13.Baca di sini.

Umno juga melalui puak-puak akademik yang karat Umno turut mahu memikat Dap untuk bersama Umno.Apa pun Umno mahu jadi ketua yang lain hanya jadi macai Umno.Cara tak langsung Umno terus pegang kuasa sampai bila-bila.Jadi kesenangan hidup pemimpin Umno sejak merdeka hingga sekarang tak akan terjejas jika Pas dan Dap berjaya dijadikan macai Umno.

Umno amat suka jika jawatan Timbalan Presiden Pas terus dipegang oleh pemimpin yang ada hati yang termakan dengan sentimen gula-gula Umno iaitu 'perjuangan Melayu-Islam'.Pas melaungkan 'Pas for all' bukan hanya untuk Melayu.Terserah kepada perwakilan Pas untuk pilih siapa yang layak pegang jawatan TP Pas.Pemimpin yang jadi fitnah kepada Pas memang tidak layak jadi TP Pas.

1 ulasan:

  1. Letak Mat Sabu sebelah Presiden tobat lahum UMNO nak berani peluk PAS.

    BalasPadam