Isnin, 23 Mei 2011

Menteri Dalam Negeri cipta sejarah!

Pernah anda dengar demontrasi dalam stadium?Apa ada dalam stadium-stadium di negara ini?Di stadium ada bolasepak, di stadium ada main badminton, di stadium ada permainan hoki, di stadium ada olahraga, di stadium juga ada konsert,di stadium juga ada ceramah tapi kini di stadium dicadangkan Menteri Dalam Negeri Hishamuddin Hussein supaya dibuat demontrasi.

Ini bukan demontrasi silat gayung, demontrasi pihak polis dan bomba tapi Hishamuddin mau stadium digunakan oleh pihak penentang kerajaan untuk berdemontrasi bila rasa tak puas hati terhadap kerajaan.

Di Mesir, Tunisia, Yaman, Bahrain,Algeria, di Amerika Latin, di Amerika Syarikat yang dakwa sebagai bapa demokrasi dunia pun tak ada demontrasi anti kerajaan dalam stadium.Gaps, Perkasa, Pemuda Umno kenapa tak guna stadium untuk demontrasi, kenapa guna jalanraya?

Demontrasi dalam stadium-Utusan

Kementerian Dalam Negeri (KDN) akan membawa usul demonstrasi tanpa permit di stadium ke Kabinet, bagi mengelakkan penganjurannya oleh pihak-pihak tertentu mengganggu keselamatan dan ketenteraman awam.

Menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, menerusi kaedah itu soal keselamatan sepanjang demonstrasi yang berlangsung di stadium terbabit akan dipantau sepenuhnya oleh polis.

"Untuk tujuan itu (demonstrasi di stadium) kita akan pinda akta tertentu dan bawa ke Kabinet melalui Peguam Negara untuk kelulusan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Pulai, di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Mohamad Sabu yang merancang untuk mengadakan demonstrasi Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih), 9 Julai depan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan