Isnin, 28 Mac 2011

Politik paria amalan BN

Ini kisah di bumi Kenyalang Negeri Sarawak yang akan mengundi pada 16 April nanti.

Menurut pensyarah dari Universiti Malaysia Sarawak Jeneri Amir, dalam beberapa kes lalu, jalan-jalan menunju ke rumah panjang di mana penduduknya menyokong pembangkang telah tidak diturap manakala mentol dikeluarkan dari tiang lampu.

“Ada yang takut dihukum. Mereka tahu harga yang perlu dibayar... rumah panjang akan jadi susah. Bagi tuai rumah, elaun bulanan RM800 juga mungkin hilang,” katanya sambil menambah masyarakat berkenaan amat bergantung kepada bantuan kerajaan.

Namun katanya, seperti paderi, tuai rumah, aktivis tempatan dan pemimpin akar umbi mempunyai pengaruh politik dan corak pengundian di kalnagan masyarat tersebut.-Malaysiakini.

Ini politik paria tak ada class ni da lama berjalan di Semenanjung bukan hanya di Sarawak.Sejak merdeka hingga sekarang.Ini strategi pemerintah untuk terus kekal berkuasa.Taktik ini da lama digunakan Di Tunisia, Mesir, Yaman, Bahrain dan Libya.Negara Arab ini sedang bergolak kerana da tak tahan dengan pemimpin mereka yang rakus , zalim dan gila kuasa.Semua pemimpin mereka akan tumbang di jalanraya bukan macam kita BN kena ditumbangkan melalui pilihanraya.

Politik jalan tar dan mentol lampu hanya laku di kampung-kampung yang tidak ada kemudahan asas tapi kalau di Kampung Baru, Kuala Lumpur kalau BN dok cari pasal nak usik hak orang Melayu Kg Baru mereka akan kena sekeh dengan penduduk Kg Baru yang dah kenyang pembangunan tapi hak mereka tetap mereka pertahankan.Mereka tidak mudah diperkotak katikkan oleh Umno-Bn yang jual pembangunan kepada mereka.

Orang Dayak, orang Melanau dan lain-lain kaum di Sarawak kena tolak Umno-Bn ajar BN cukup-cukup bahawa kamulah raja yang berkuasa pada hari mengundi dengan menolak politik paria yang dibawa BN.Cukuplah diktator tua Taib Mahmud 30 tahun kayakan kroninya.

Amalan politik paria dan kotor BN dengan mengerahkan kaki samseng upahan dalam setiap pilihanraya adalah perkara biasa bagi mereka.Di prk Kerdau dan Merlimau politik paria ini juga wujud.Sebab apa wujud kerana wang jadi perkara utama!

Habis umpan duit BN umpan video lucah untuk disajikan kepada rakyat.Ni yangdikatakan politik paria.Politik paria ni kalau nak dihapuskan ialah dengan tolak Bn dalam pru Sarawak dan pru 13.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan