Khamis, 10 Mac 2011

Komisen 'Jabatan Bengkok' RM20 juta

Megat Junid peroleh rakannya projek 'jambatan bengkok' , kata pengawal peribadi-TMI

Bekas menteri pusat Allahyarham Tan Sri Megat Junid Megat Ayub telah membantu ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah memperoleh hak untuk membina jambatan Laluan Antarabangsa Malaysia-Singapura, yang turut dikenali sebagai “jambatan bengkok” 13 tahun lalu.

Pengawal peribadi Allahyarham Megat Junid, Mohamad Mahti Abdul Rahim memberitahu mahkamah hari ini bahawa dia pertama kali mengetahui tentang projek itu apabila bekas menteri berkenaan menyerahkan satu surat daripada Unit Perancang Ekonomi (EPU) kepada Shazryl pada 1998.

“Pada satu hari tahun 1998, Datuk Eskay bertemu dengan Tan Sri Megat. Datuk Eskay sangat gembira apabila Tan Sri Megat menyerahkan sepucuk surat daripada EPU kepada Datuk Eskay.

“Hanya selepas itu, saya mengetahui yang Datuk Eskay memperoleh projek membina jambatan Johor-Singapura bagi menggantikan Tambak Johor,” kata Mohamad Mahti di mahkamah hari ini.

Katanya, Megat Junid menganggap Shazryl sebagai “keluarganya” manakala anak lelaki Megat Junid dan isteri Shazryl adalah rakan kongsi perniagaan industri automotif.

“Mereka sangat rapat. Datuk Eskay melawat rumah atau pejabat Tan Sri Megat dua atau tiga kali dalam seminggu,” kata Mohamad Mahti, yang menjadi pengawal peribadi Megat Junid dari 1984 hingga 2000.

Dia memberikan keterangan pada hari pertama kes sivil berkaitan pemerolehan projek membina jambatan itu.

Shazryl memfailkan kesnya pada Januari 2002 dengan mendakwa terdapat pelanggaran kontrak oleh defendan Merong Mahawangsa Sdn Bhd dan Datuk Yahya A. Jalil kerana gagal membayarnya RM20 juta selepas mendapatkan projek itu bagi mereka.

Awal hari ini, Mahkamah Tinggi menolak permohonan defendan untuk mengetepikan kes itu atas alasan adanya isu yang perlu didengar.

Mahkamah menetapkan tiga hari untuk mendengar kes itu.

Megat Junid yang meninggal dunia pada Januari 2008 pernah berkhidmat sebagai timbalan menteri dan kemudian sebagai Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna ketika era kepimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad.

Idea pembinaan “jambatan bengkok” digerakkan oleh Dr Mahathir tetapi tidak menjadi kenyataan selepas dibatalkan semasa Tun Abdullah Ahmad Badawi menjadi perdana menteri.

Dalam kenyataan tuntutan, plaintif menuntut bahawa Yahya, yang merupakan pengarah eksekutif dan pemegang saham utama Merong Mahawangsa, telah mendapatkan bantuannya untuk memperoleh projek itu daripada kerajaan dan bagi memperoleh dana asing RM640 juta.

Beliau mendakwa defendan kedua telah mendapatkan bantuannya atas hubungan baiknya dengan kerajaan.

Shazryl berkata, defendan kedua menawarkan RM20 juta sebagai ganjaran atas khidmatnya tetapi bayaran itu tidak dijelaskan langsung.

Sehubungan itu, plaintif menuntut RM20 juta daripada kedua-dua defendan, faedah, kos dan relif-relif lain yang difikirkan sesuai oleh mahkamah.

Bagaimanapun kenyataan pembelaan Yahya menafikan yang beliau menggunakan hubungan baik plaintif dengan kerajaan dan Megat Junid memandangkan ia bertentangan dengan “dasar awam, tidak bertamadun dan haram.”-Malaysianinsider

Mungkin kes ini tidak ada disebut dalam buku terbaru Tun Mahathir 'A doctor in the house'.Begitu juga dengan kisah Tun kena tipu dengan Tun Ling Liong Sik dalam skandal PKFZ.Tun korek rahsia orang mahkamah korek rahsia Tun.'Kehebatan' Tun Mahathir ialah walaupun ada kes mahkamah babitkan nama beliau , namun beliau tetap kebal untuk tidak hadir ke mahkamah, berada di kandang saksi dalam mahkamah. Sebab tu Tun berani kata tentang buku terbaru beliau siapa yang pedih telinga dan tak puas hati, "kalau nak saman, samanlah."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan