Selasa, 8 Mac 2011

Minyak Ron95 nak naik lagi..hadiah buat seluruh rakyat Malaysia

Harga Ron95 perlu dikaji semula-Utusan

Harga petrol RON95 perlu disemak semula sekiranya harga pasaran minyak mentah dunia kekal melebihi AS$100 (RM300) setong dalam tempoh lebih tiga bulan.

Ketua Pegawai Eksekutif Institut Kepimpinan dan Strategi Asia (ASLI), Datuk Michael Yeoh berkata, kerajaan perlu menilai semula harga tersebut bagi memastikan pemberian subsidi tidak akan meningkat.

''Pada masa ini harga pasaran minyak mentah dunia berlegar melepasi AS$100 (RM300) setong ekoran krisis politik yang melanda Timur Tengah yang merupakan antara pengeluar minyak terbesar di dunia.

''Sekiranya trend kenaikan harga minyak mentah itu berterusan melebihi tiga bulan, kerajaan perlu menimbang untuk menaikkan harga petrol RON95 bagi pasaran tempatan,'' katanya.

Beliau berkata demikian pada Persidangan Greater KL Bandar Pintar Pada Masa Hadapan di sini hari ini.

Pada masa ini hanya harga petrol RON97 yang didagangkan mengikut harga semasa minyak mentah dunia.

Tambah Yeoh, diharap trend kenaikan harga pasaran minyak mentah global itu bersifat sementara dan akan kembali stabil apabila krisis politik di Timur Tengah kembali reda.

Sementara itu, beliau turut melahirkan kebimbangan terhadap peningkatan kadar inflasi semasa ekoran kenaikan harga makanan dunia.

''Penganalisis ekonomi berpendapat, peningkatan harga makanan akan menyebabkan kadar inflasi tempatan melonjak melebihi tiga peratus pada tahun ini,'' jelasnya.

Ketika ditanya mengenai pertumbuhan ekonomi negara pada tahun ini, Yeoh berkata, prestasi Malaysia adalah baik dengan pertumbuhan dijangka pada paras enam peratus.

''Pertumbuhan kukuh akan disokong oleh pemulihan dalam sektor eksport serta harga komoditi yang kukuh,'' tambah beliau.

Selain itu, prestasi pasaran saham tempatan juga kekal positif dan dijangka mencecah paras 1,700 mata menjelang akhir tahun ini.-Utusan malaysia online

Berita ni keluar selepas prk Merlimau dan Kerdau.Ini berita pasti benar semua rakyat kena 'pau' bila harga minyak dunia melonjak naik.Kerajaan BN akan kata kita dah tak larat nak tanggung subsidi, ayat basi setiap kali nak naik harga petrol.

Nak naik harga minyak kata sebab gelombang kebangkitan rakyat Timur Tengah yang ni BN ikut tapi bila rakyat berbicara kejatuhan seekor demi seekor diktator tua di Timur Tengah kerajaan BN bagi amaran jangan hasut rakyat ikut contoh apa yang berlaku di Timur Tengah ..ISA akan dikenakan!

Tunggu ..tak berapa hari lagi rakyat akan didahulukan dengan kenaikan minyak Ron95 hadiah buat penyokong Umno-Bn , samseng BN di Kerdau dan Merlimau,dan yang tak menyokong BN..semua akan dapat jangan bimbang!

Minyak naik, barang naik, saman ekor kena bayar segera...teruskan menyokong kerajaan zalim BN untuk 100 tahun lagi .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan