Rabu, 16 Februari 2011

Wael Ghonim pencetus revolusi rakyat Mesir

Ini kisah seorang blogger, facebook, twitter Wael Ghonim yang dikatakan jadi salah satu sebab pencetus gelombang kebangkitan rakyat Mesir berjaya tumbangkan diktator Hosni Mubarak daripada tampuk kuasa setelah 30 tahun berkuasa.

Ini bukan kisah blogger Din Binjai yang kena saman dengan Rais Yatim dalam isu 'rogol amah' yang didedahkan pada mulanya oleh Wikileaks, blogger Rocky Bru dan Harakahdaily.Nasib blogger tu tak baik dalam banyak-banyak blogger dan media antarabangsa dan tempatan yang dedah akhirnya Din Binjai yang kena saman dengan Rais Yatim.Kepada Din Binjai semoga tabah hadapi dugaan dan ujian yang menimpa.Apa isu pun boleh kata semua blogger pakat cedok , paste n copy daripada semua media lain ni dah tak dapat elak kalau tidak nak buat komen macam mana , bukan jadi wartawan akhbar dan portal berita web yang ada gaji yang memang tu kerja depa.Blogger Din Binjai jadi mangsa keadaan...Rais Yatim nampak kuman seberang laut gajah depan mata Rais tak nampak.Blogger Tukar Tiub lagi hebat cerita isu amah tapi tak kena saman.

Google 'amat bangga' pencetus revolusi rakyat Mesir-Berita Harian Online

Google hari ini menyatakan pihaknya 'amat, amat bangga' dengan aktivis siber, Wael Ghonim, seorang eksekutif muda di Google yang muncul sebagai pencetus utama gerakan pembaharuan di Mesir, kata Ketua Eksekutif Google, Eric Schmidt.

Ghonim, yang mengetuai bahagian pemasaran Google untuk rantau Asia Barat dan Utara Afrika, menjadikan akaun Facebook miliknya untuk menaikkan semangat dan gerakan penentangan rakyat terhadap regim Presiden Hosni Mubarak.

Eksekutif berusia 30 itu juga tampil di kaca televisyen dalam satu temubual yang penuh beremosi selepas dia dibebaskan daripada tahanan polis selama 12 hari sebaik demonsrasi jalanan tercetus di Mesir.
“Kami amat amat bangga dengan apa yang dilakukan Wael Ghonim di Mesir," kata
Schmidt dalam satu majlis meraikan pengamal industri telefon bimbit di Barcelona.

“Mereka kini boleh menggunakan teknologi baru termasuk Facebook, Twitter dan media sosial lain sebagai landasan menyuarakan rasa hati rakyat.

"Dan ini salah satu contoh terbaik mengenai ketelusan. Kami mengucapkan mereka agar berjaya.
"Saya sudah bercakap dengannya (Ghonim) dan kami amat, amat berbangga dengannya," katanya.

Dalam temubual bersama stesen CBS “60 Minutes” yang disiarkan Ahad lalu, Ghonim berkata gerakan penunjuk persaaan yang membawa kepada kejatuhan Mubarak mungkin tidak akan menjadi kenyataan tanpa wujudnya rangkaian laman sosial.

“Sekiranya tiada rangkaian laman sosial, ia tidak akan tercetus," katanya.

“Ini kerana apa yang berlaku sebelum revolusi adalah perkara yang amat kritikal. Tanpa Facebook, tanpa Twitter, tanpa Google, tanpa You Tube, ini tentu tidak akan berlaku,” katanya. - AFP

Wael Ghonim embraces the mother of  dead businessman Khaled Said in Tahrir Square, 8 February
Wael Ghonim met the mother of dead businessman Khaled Said in Tahrir Square on 8 February. Baca juga di sini .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan