Khamis, 31 Disember 2009

Kita Sokong Pas Ni Kerana Apa Sebenarnya?

Ucapan Takziah buat keluarga Gus Dur atau Abdulrahman Wahid ,bekas Presiden Indonesia yang telah meninggal dunia. Semoga rohnya dicucuri rahmat dan diampunkan segala dosa oleh Allah Taala. Baca di sini

Dalam berita Malaysiakini telah dipetik kata-kata Ustaz Nazir Zakaria YDP Putrajaya berkata seperti berikut dalam blog beliau;

"Daripada berdiam diri yang membawa diri jadi tertekan, lebih baik bersuara walaupun dirasakan akan ada geruh bakal berlaku," kata Mohamad Nazir Zakaria.

"Alang-alang mandi biar basah, seluk ikan pekasam biar sampai ke pangkal bahu."-malaysiakini baca di sini

Sebenarnya aku dah tulis dalam blog aku dalam tajuk Husam Dah Mula Tibai dengan ayat dan fikiran aku tapi ustaz tu cedok daripada blog aku dan paste masuk dalam blog dia tapi tak cakap link daripada blog aku. Biaqpila habuan dia ..aku tulis begini ;

Nampaknya Husam dah tak mampu berdiam diri satu-satu persatu orang yang boleh bekerja dalam pentadbiran dan politik Kelantan akan disingkirkan. Daripada berdiam diri yang membawa diri jadi tertekan lebih baik bersuara walaupun dirasakan akan ada geruh akan berlaku.Alang-alang mandi biar basah. Seluk ikan pekasam biar sampai kepangkal bahu.

Dulu kita gah kutuk Umno dan tak terasa akan ada malang nak menimpa parti Pas seperti sekarang.Malang kita kerana salah dan silap pemimpin Pas sendiri yang bertanggungjawab atas segala masalah yang timbul.Tapi bak kata orang Bumi mana tak ditimpa hujan , langit tidak selalu cerah dan macam-macam lagilah.

Malang Pas sekarang kerana ada UG dengan Umno, ada Melayu -Islam dalam Pas yang bimbang kerjasama dengan Keadilan dan Dap. Tapi bukan semua yang bimbang ada la dua tiga orang yang otaknya sudah termakan ubat tanak atau air rebusan akar kayu yang disediakan oleh pemimpin Melayu Umno kepada segelintir pemimpin Pas yang berjiwa Umno.

Tak malukah kita kepada ahli-ahli Kelab Penyokong Pas yang terdiri daripada orang India dan Cina yang tinggalkan perjuangan bangsa dan sanggup duduk bernaung di bawah dasar Islam yang diperjuangkan Pas dengan slogan Pas For All tiba-tiba ada pemimpin Pas lari ikut pintu belakang nak perjuang Melayu-Islam dengan Umno?

Kita menyokong Pas bukan kerana Husam Musa , bukan kerana Tok Guru Presiden, Bukan kerana Murshidul Am Pas tapi kerana Pengkerasnya ialah Islam tu saja . Kalau dituduh penyokong mungkin kerana kebenaran dan sama dengan kita bukan kerana kroni bukan kerana rasuah kita sokong mereka. Husam pun kalau tak betul kita tentang dan kita lawan tapi dalam keadaan sekarang adakah apa yang disebut Husam dalam blognya itu tak betul? Kalau tak betul tolong buktikan.

Kenapa kita rakyat biasa ini marah dengan isu UG yang diperjuangkan oleh dua tiga kerat pemimpin Pas sedikit masa dulu?Tak lain tak bukan kerana kita tak mahu Pas 'dipatuk ular sawa' Umno kali kedua tu saja.Kita tak mahu orang bukan Islam yang sokong Pas hilang kepercayaan mereka kepada Pas.

Kenapa kita marah dengan kronisme yang cuba diwujudkan dalam Pas sedangkan kita begitu lantang lawan kronisme dalam Umno?

Berkaitan

Husam sekali lagi nafi akan letak jawatan-harakahdaily
Blog sokong Husam isu 'politik keluarga'-malaysiakini

1 ulasan:

  1. perlembagaan PAS ( Pindaan 2001) bab ketiga fasal 6 (9)
    memperjuangkan hak dan kepentingan umat islam di negara ini tanpa mengabaikan tanggungjawab melaksanakan keadilan terhadap seluruh rakyat Malaysia dan tanggungjawab mewujudkan keharmonian antara kaum di dalam negara ini.

    BalasPadam