Rabu, 23 Disember 2009

Siapa Yang 'Sauk' Enjin Pesawat Tu Bawa Lari ?

Masih ingatkah kita dengan peristiwa di Sauk, Perak yang menceritakan seperti berikut. Berita ini anda boleh percaya dan tidak percaya terpulang kepada anda semua untuk penilaian masing-masing.Beritanya begini:

Pada awal pagi 2 Julai 2000, 20 ahli kumpulan Al-Maunah menaiki tiga kenderaan Pajero dan bergerak ke Pos 2 Kem Kuala Rhui pada jam 2.50 pagi dan kemudian ke Kem Bn 304 Rejimen Askar Wataniah pada jam 4.15 pagi.

Mereka berkata kepada pegawai kem tersebut dengan alasan ingin mengadakan pemeriksaan mengejut, dengan memberitahu ingin membuat pemeriksaan kecemasan ke atas jumlah semua peluru yang disimpan di dalam kem tersebut. Atas pelbagai tekanan yang diberi oleh Amin dan orang-orangnya dan diyakinkan oleh kehadiran tiga kenderaan Pajero yang menggunakan nombor pendaftaran tentera yang bermula dengan huruf 'Z', anggota tentera di dua kem tersebut berjaya diperdyakan dengan membawa mereka masuk ke dalam kem tetapi salah satu daripada pelbagai jenis senjata, amunisi dan kelengkapan ketenteraan termasuk peralatan komunikasi dan lain-lain telah membantu kumpulan itu membawa senjata-senjata itu ke dalam tiga Pajero. Mereka berjaya melarikan sejumlah besar senjata api dan imunisasi, iaitu 97 laras raifal M16, dua laras raifal Steyr AUG, empat senjata Mesingan Kegunaan Am (GPMG), enam laras mesingan ringan, lima pelancar bom tangan M203, 182 kelopak M16, lapan laras tambahan mesingan kegunaan am, tiga laras tambahan mesingan ringan, 26 bilah pisau benet, 9,095 butir peluru berkaliber 5.56mm dan 60 butir kartus peluru bom tangan berkaliber 40mm. Sumber di sini

Itu cerita 9 tahun dulu dan Parti Pas turut difitnah sama oleh Umno-Bn gara-gara isu 'rompakan' senjata dalam kem tentera tersebut. Sekarang ni bila dah dua tahun berlalu baru lah diketahui bahawa enjin jet pejuang F-5E hilang dan telah dijual ke luar negara di Amerika Latin yang bernilai RM50 juta.

Siapa yang jadi 'tekong' dan siapa yang jadi awak-awak untuk sauk atau angkut enjin jet pejuang itu bawa lari ke luar negara? Siapa pula yang jadi 'juragan' luluskan harta negara dan rakyat Malaysia itu untuk dihantar ke negara pembeli? Siapa?

Ini pula laporan Bernama tentang kes enjin pesawat F-5E yang hilang;

Sambil menyifatkan kehilangan dua enjin jet pejuang F-5E sebagai "perkara serius", Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail memberi jaminan pejabat beliau akan berusaha habis-habisan bagi menyelesaikan kes itu.

"Ini perkara serius. Setahu saya, ia melibatkan dua enjin dan apa yang lebih teruk lagi ialah kehilangan itu hanya diketahui kira-kira setahun kemudian. Saya mahu siasatan penuh dibuat. Saya berpendapat orang ramai berhak mengetahuinya," kata beliau.

Kes itu dirujuk kepada Pejabat Peguam Negara kira-kira enam bulan lepas untuk disiasat.

"Saya telah meminta pegawai saya menjalankan siasatan lengkap, keseluruhan pergerakan dua enjin terbabit dan saya hendak tahu di mana enjin itu berada sekarang.

"Ini bukan perkara mudah. Ia melibatkan usaha yang dirancang secara rapi oleh sekumpulan orang," kata beliau.-Bernama baca di sini

Berkaitan- Kecurian Enjin F-5E Memalukan Negara-Tok guru Nik Aziz (harakahdaily)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan