Isnin, 14 Disember 2009

Aziz Bari: Menteri Besar Ada Hak Tentu Pilihanraya Negeri


Kenyataan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim bahawa Kerajaan Selangor berhak menetapkan tarikh Pilihan Raya Umum (PRU) negerinya sendiri tidak boleh dipertikai mana-mana pihak.

Profesor Undang-undang di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) , Dr. Abdul Aziz Bari berkata dari segi Perlembagaan, sebagai ketua kerajaan Menteri Besar mempunyai hak untuk menentukan sendiri tarikh itu.

Bagaimanapun, Aziz berkata ia terlebih dahulu perlu mendapat persetujuan daripada Sultan.

“Memang betul, memang itu undang-undangnya. Memang betul bahawa Menteri Besar ada hak untuk menentukan bila tarikhnya. Sebab dari segi undang-undang baik dari peringkat Persekutuan atau negeri adalah merupakan satu proses yang bermula dengan permintaan dari ketua kerajaan kepada ketuanya, iaitu Sultan, Yang DiPertuan Agong, atau Yang DiPertua negeri untuk menbubar dewan.

“Memang tidak boleh pertikai, tidak ada kena mengena antara Persekutuan dan negeri kerana ia kuasa Sultan dan bukannya Yang DiPertuan Agong. Itu adalah permintaan Menteri Besar atau Ketua Menteri, memang betulah,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kenyataan Khalid bahawa Kerajaan Persekutuan tidak boleh menghalang sekiranya kerajaan negeri mahu memilih tarikh PRUnya sendiri.

Aziz yang juga pemerhati politik berkata, situasi berkenaan belum pernah terjadi di negara ini kerana secara kebetulan sejak tahun 1959 PRU dilakukan secara serentak di semua negeri.

“Cuma kebetulan dari tahun 1959 itu, pilihan raya diadakan serentak jadi kebanyakan tempoh lima tahun sama. Jika dahulu Dewan Rakyat dibubar sebelum empat tahun, jika ada negeri tidak mahu ikut boleh pada masa itu. Tidak kira negeri BN atau negeri lain,” katanya.

Bagaimanapun, Aziz berpendapat cara ini bukanlah strategi yang taktikal dalam usaha Pakatan Rakyat (PR) mengekalkan kuasa mentadbir negeri di bawah pemerintahannya.

“Strateginya mungkin tidak begitu sesuai dan tak menguntungkan kerana PR tidak serentak dari segi sumber dan kekuatan ada masa untuk tumpuan, umpanya dari segi pakatan (PR), barisan (BN) ada masa menumpu pada negeri pakatan jadi saya rasa tidak begitu taktikal,”katanya

TVSelangor.Com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan