Selasa, 29 Disember 2009

Jika Pengaruh Pas Merosot Adalah Kerja Buat Pemimpin Pas Sendiri

Adakah pengaruh Pas semakin bertambah atau berkurang dengan apa yang berlaku pada masalah dalaman Parti Islam itu?Mungkin ada yang percaya atau tak percaya bahawa imej pemimpin Pas sekarang dah jadi tawar hebiaq kata orang Utara. Tak dipandang hormat dan bersih dalam banyak perkara.

1- Bila timbul isu UG atau Kerajaan Perpaduan dengan Umno pemimpin yang pro kepada UG ini sudah dipandang serong oleh orang Pas sendiri yang terdiri daripada Presiden Pas, Nasarudin Mat Isa, Mustafa Ali dan juga Hasan Ali.Telah timbul perpecahan sesama ahli jemaah Pas ada yang sokong dan ada yang tak sokong. Sekarang isu itu telah reda tapi parutnya tetap tak hilang. Ramai yang hilang kepercayaan kepada pemimpin Pas kerana sanggup buat gagasan baru dengan Umno yang pernah timbul isu kafir mengkafir.

2-Bila timbul semangat baru dalam Pas iaitu semangat Melayu-Islam telah menyebabkan hilangnya kepercayaan rakan-rakan kongsi dalam Pakatan Rakyat walaupun tidak ditunjukkan secara terbuka.Satu semangat baru yang tak pernah wujud dalam Pas yang sejak dulu perjuangkan Islam saja. Semangat Melayu-Islam ini dapat sambutan hebat Umno terhadap Pas. Pemimpin Pas pula ada yang mahu berkongsi semangat Melayu-Islam ini dengan Umno. Ramai ahli Pas yang marah dan tidak setuju kerana pemimpin Pas cuba belot dalam berpakat dengan Pakatan Rakyat.

3- Bila timbul isu kroni dalam Pas yang selama ini kuat menentang nepotisme dan kronisme tiba-tiba Allah Taala uji pula ke atas Pas samaada Pas mampu menghadapinya atau pun tidak. Kalau bab rasuah mungkin Pas boleh lawan tapi isu menantu Tok guru pula yang jadi beban bukan setakat pada Tok guru Nik Aziz tapi beban itu turut terpikul ke atas semua ahli Pas. Nak jawab apa bila orang kata "dulu hangpa kata kat kami Pak Lah ambil menantunya untuk duduk di Putrajaya sekarang hang pa sama macam kami." Kita senyap tak boleh nak jawab apa.

4- Bila timbul isu Hasan Ali PJ Pas Selangor jumpa blogger Umno dan dedah benda yang tak sepatutnya dedah yang disalahkan ialah pembocor maklumat pemimpin tak pula disalahkan. Siap 'corner baring ' lagi pemimpin jawab nak pelepas diri.Pemimpin boleh burukkan sesama pemimpin lain dalam senyap-senyap tapi bila diriuhkan oleh ahli dan penyokong itu yang dibesar-besarkan.

Jika sesuatu yang buruk menimpa Pas ia adalah hasil kerja buat pemimpin Pas bukan kerja buat ahli dan penyokong Pas. Mereka perlu bertanggungjawab sepenuhnya. Pemain catur yang hebat jika kalah adalah kesilapan dirinya sendiri bukan penonton yang hanya jadi pemerhati.

Baca- Nasib baik aku bukan anak, atau menantu orang besar-al-bakistani
Juga-Bapa Mertua akhiri kepung rumah pemimpin Pemuda Pas Kelantan-Malaysian Insider

Tiada ulasan:

Catat Ulasan