Khamis, 23 Mei 2013

Rakyat jangan buat apa-apa duduk diam-diam dalam rumah ,BN perintah 100 tahun lagi


Sistem pilihan raya Malaysia dicipta untuk kekalkan kuasa BN, kata ahli akademik

Barisan Nasional (BN) akan terus kekal memerintah selagi sistem pengundian “first past the post” terus digunakan di Malaysia walaupun persempadanan semula dilakukan, kata ahli akadamik Amer Saifude malam tadi.
Timbalan pengarah Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya (UMCEDEL) itu menjelaskan persempadanan semula kawasan pilihan raya pada akhir tahun ini akan memberi kelebihan kepada gabungan dipimpin oleh Datuk Seri Najib Razak dan akan memberikan keputusan lebih baik kepada BN berbanding Pilihan Raya 2013.
“Selagi mana kita mengguna pakai sistem first past the post, ia akan menjadi kelebihan untuk BN,” kata Amer dalam satu forum berkenaan kesan Pilihan Raya 2013 di sini malam tadi.
“Sejarah menunjukkan setiap kali persempadan semula, prestasi BN akan meningkat,” tambahnya.
BN yang diketuai Najib hanya memperolehi 47 peratus undi popular walaupun menang Pilihan Raya 2013 dengan majoriti mudah sebanyak 133 kerusi, berbanding 89 kerusi dimenangi Pakatan Rakyat (PR).
Beliau turut berkata Najib adalah Pengerusi BN pertama yang paling lemah ketika tempoh penggal pertama menjadi perdana menteri, kesan akibat kegagalan sistem tersebut.
Kegagalan sistem berkenaan jelas Amer dapat dilihat bagaimana BN yang tidak pernah mencatatkan 60 peratus undi popular masih menang dengan junmlah besar yang ditandingi mereka.
Beliau turut menjelaskan bagaimana beberapa kerusi di seluruh negara dipersempadankan semula tanpa sebab yang kukuh.
Sesetengah persempadanan semula itu tidak masuk akal dan tidak adil, ia biasanya dilakukan untuk kepentingan sesuatu pihak,” katanya.
Beliau bagaimanapun turut berkata sebarang keputusan dan cadangan bagi merombak kedudukan sempadan perlu mendapat keputusan dua pertiga anggota Dewan Rakyat di Parlimen.
Beberapa pemimpin PR telah menyuarakan hasrat mereka untuk mengambil kesempatan daripada pertambahan kerusi di Parlimen untuk memastikan kedudukan persempadan itu dilakukan dengan adil apabila Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) melaksanakan persempadanan semula penghujung tahun ini.
Ahli Parlimen Pandan Rafizi Ramli mengingatkan jika aktiviti itu akan menyebabkan peningkatan jumlah kerusi, undi majoriti dua pertiga diperlukan untuk mengesahkan perubahan sebelum diluluskan oleh Dewan Rakyat.
Pertuduhan pengagihan pengundi yang tidak adil telah digunakan sebagai hujah utama oleh penggubal undang-undang PR untuk menyokong pertuduhan manipulasi berpihak kepada BN telah menyebabkan gabungan pemerintah itu terus berkuasa.
Dalam artikel terbaru portal berita FZ.com, Ketua Eksekutif Institut Demokrasi dan Hubungan Ekonomi (IDEAS) Wan Saiful Wan Jan membangkitkan persempadanan kawasan pilihan raya yang sedia ada tidak logik dari segi saiz dan bilangan pengundi.
Perkara ini juga telah menarik perhatian media antarabangsa dengan Wall Street Journal dalam satu komen ditulis wartawan Hong Kong Philip Bowring memberikan pandangan mengapa PR kalah pilihan raya walaupun menang 51 peratus undi popular — keputusan yang ahli Parlimen pembangkang dan kumpulan masyarakat sivil menyalahkan manipulasi kawasan pilihan raya.
Bercakap kepada The Malaysian Insider, Setiausaha Publisiti DAP Tony Pua mengatakan dengan pilihan raya berakhir dan usaha akan dilakukan untuk mencabar sesetengah keputusan melalui petisyen pilihan raya, langkah seterusnya bagi PR adalah untuk menumpukan kepada proses persempadanan semula.-TheMalaysianInsider
Rakyat yang lawan Umno-BN ,tak puas hati dengan pilihanraya dimintak berambus oleh Zahid Hamidi Menteri KDN,Noh Omar pulak sarankan rakyat yang tak puashati dengan sistem pilihanraya pergi duduk dalam hutan.

Yang kedarah rasuah ,tibai duit rakyat,salahguna kuasa,cekik darah rakyat,hisap darah rakyat kalahkan Drakula kenakan macam-macam cukai nak hantaq pi mana?

Pemimpin Umno seronok kalau rakyat ikut apa saja yang depa cakap termasuklah apabila depa cakap macam orang bodo sekali pun rakyat kena ikut!

5 ulasan:

  1. i got a word foe babi negara BN mari rakyat kita kongek rosmah anak dia ajar najib bin najis pukimak

    BalasPadam
  2. Asyik2 berlapang dada takpa laaa kawasan depa menang hohahoha dalam dewan dapat elaun,UBN buat tak faham aje.Apa punya cerita nih masa kempen macam nak rak nak tumbang UBN dah habih PRU kita kena bersyukur dan belapang dada kita tak kalah tapi belum menang apa punya ayat nih. Depa lupa puak2 yang dok pulun pasang bendera dengan pelbagai replikanya dengan penuh harapan mengharapkan kemenangan termasuk yang sampai kena tetak kaki kena libaih kepala dan sebagainya semua mengharap kemenangan pasti akan dicapai.Tiba2 mai pulak ayat macam nih serupa nak menyedap hati2 puak2 UBN .Tipu takpa kita ada akhirat memang betui,betui,betui,aku setuju tapi puak2 UBN ni mana ada nak pakai akhirat2 ni semua.Kalau depa takut akhirat lama dah depa tinggai buat keja2 kotoq ni setiap kali PRU mesti ada saja keja2 menipu ni.Jadi kalau tak mau lawan penipuan ni.Tak payah la masuk PRU duduk aje dirumah tak payah kempen2,mai PRU masuk calon balik tidoq lepaih pi mengundi balik dok rumah tengok TV sapa menang kalau tipu akhirat ada.Kalau macam tu jangan dok sebut negara islam jangan dok sebut hudud lagi.ni masa ceramah berapi2 dah menang sikit kawan2 yang kena kelentong dek SPR tak mau nak bantu dah.Lantak hangpa lah kalah pun aku YB jugak kan,kan,kan,.

    BalasPadam
  3. bn sudah kurang ajar ayyoh rakyat bangun mari kita bunuh bn

    BalasPadam
  4. Dah kalah tu..duduk jek lah diam2,, toksah la jadimpenghasut, buat perhimpunan haram bagai....org yg gila kuasa jek yg buat macam ni...meroyan lebih...

    BalasPadam
  5. SIAPA GILA PUKIMAK KAU bn BANGGANG BABI NEGARA YANG GILA KUASA PUKI TAK DA MALU MAKAN DUIT RAKYAT SANA SINI TOL gst LAGI PUKIMAK KAO umno

    BalasPadam