Jumaat, 3 Mei 2013

Pilihanraya paling lucah dalam dunia

PRU13 pilihan raya 'paling lucah', kata Kadir
 Ketika kempen Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) tinggal dua hari sahaja lagi, media arus perdana yang menjadi nadi kepada parti pemerintah dikritik tokoh wartawan negara, Datuk A Kadir Jasin.

Bercakap di pentas forum sempena Sambutan Hari Kebebasan Akhbar Sedunia, Kadir berkata, dunia media pada hari ini seolah-olah dicemari oleh pemberitaan yang berbeza dalam pilihan raya lalu.

"Pada 2008, media arus perdana ini menghina, mencaci media baru.

"Blogger-blogger ini dahulunya dipanggil 'goblok' dan 'monkey'. Tetapi sekarang media arus perdana menggunakan alasan media baru ini untuk mengeluarkan benda-benda yang sebelum ini tidak dikeluarkan?," ujar beliau.

Kadir merupakan salah seorang penalis Public Forum In Conjunction With Press Freedom Day, "Safe To Speak : Securing Freedom Of Expression In All Media".

Forum yang diadakan di Kompleks Kumpulan Media Karangkraf di sini, hari ini adalah anjuran Asian Institute for Development Communication, Fakulti Komunikasi dan Media, Universiti Selangor (Unisel) dan Sinar Harian.

Selain Kadir yang juga Ketua Pengarang Berita Publishing Sdn Bhd, panelis lain ialah Ketua Pengarang Malaysiakini, Fathi Aris Omar dan Ketua Pengarang Kumpulan Harakah, Ahmad Lutfi Othman.

Sekiranya menjadi calon PRU kali ini, Kadir yang juga bekas Ketua Pengarang NSTP berkata, beliau sendiri bimbang dengan suasana politik semasa dan peranan media yang mula menghidangkan berita-berita yang tidak sepatutnya kepada umum.

"Sekarang ini di mana-mana ada kamera. Payah. Saya tidak tahu berapa banyak video yang sudah dibuat mengenai saya. Belum keluar lagi.

"Tetapi kalau saya jadi calon pilihan raya, mesti keluar. Sebab itu, saya tak nak jadi calon pilihan raya seba takut banyak video saya keluar," sindir Kadir sinis.

Berdasarkan pengamatan yang membimbangkan beliau, Kadir berkata, PRU13 mencatatkan sejarah politik paling teruk di matanya.

"Kita sebenarnya terlalu bebas dan lucah pada hari ini. Pilihan raya ini adalah pilihan raya paling lucah dalam sejarah kita yang saya pernah lihat.

"Ini bukanlah lagi soal keselamatan bersuara mendapatkan hak kebebasan, untuk bercakap, berekspresi untuk semua media, untuk konteks Malaysia hari ini, saya ingin bertanya kerana saya merasa gusar, sejauh manakah lagi
kita hendak pergi untuk membusukkan dunia media pada hari ini?" ujarnya.-Sinar harian online

Bukan takat lucah di Malaysia tapi paling lucah dalam dunia.Negara dunia ketiga pun tak ada politik macam Malaysia.Kaki punggah dan selak kain kawan adalah agenda utama media arus perdana yang dkuasai Umno.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan