Khamis, 29 Julai 2010

Ikat Jamin Liong Sik RM1Juta


Bekas menteri pengangkutan Tun Dr Ling Liong Sik dituduh berhubung kesalahan berkaitan dengan skandal projek pembangunan Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) di Mahkamah Sesyen di sini petang ini.

Pendakwaan ke atas bekas presiden MCA ini dilihat sebagai perkembangan mengejutkan – lama dinantikan ekoran janji Jabatan Penguam Negara akan membawa “jerung besar” – selepas tiga orang didakwa berhubung isu ini akhir tahun lalu.

Ling dipercayai sebagai individu pertama yang memegang gelaran “Tun” didakwa di mahkamah.

Tuduhan yang dikenakan ke atas beliau berkaitan dengan penilaian tanah di bawah Seksyen 418 Kanun Keseksaan atau secara alternatif di bawah Seksyen 417 kanun yang sama.

Ling meminta dibicarakan apabila tuduhan dibicarakan ke atas beliau.

Peguam Negara memohon beliau diikat jamin RM1 juta dan peguam pembela tidak membantah.

Pasukan pendakwaan diketuai oleh Peguam Negara Tan Sri Abdul Ghani Patail manakala Ling pula diwakili oleh Datuk R R Sethu.

Di bawah Seksyen 417, jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara tidak lebih lima tahun manakala di bawah Seksyen 418, tidak lebih tujuh tahun.

Kes itu ditetapkan untuk sebutan semula pada 3 September. Isteri Ling, Toh Puan Ena Ling juga hadir di mahkamah hari ini.

Ling akan menjelaskan ikat jamin esok kerana sudah terlewat untuk beliau menyediakan wang jaminan hari ini.-Malaysian Insider Skndal PKFZ: Liong Sik Hadapi Tuduhan Menipu.

Bagaimana dengan lain-lain orang orang kenamaan yang bergelar Tun yang juga ada tuduhan lebih kurang macam Tun Ling?

Berkaitan;

PKFZ: Ling hadapi tuduhan pecah amanah-Malaysiakini

Eric Chia in the making ?-Penarik Beca

Subsidi rakyat dikerat, kroni dibayar RM222.58 juta-Harakahdaily

1 ulasan:

  1. Salam...
    pas isu pasir...isu skandal saiful..la ni pkfz pla...pas ni isu apa plak???

    BalasPadam