Rabu, 30 Mac 2011

"Stop Lynas, Selamatkan Kuantan, Stop Radioactive dan Selamatkan Malaysia".


Lebih 100 aktivis demo anti- sisa radioaktif-Malaysiakini

Kira-kira 100 orang berkumpul di hadapan simpang masuk ke bangunan parlimen bagi membantah pembinaan pusat pemprosesan nadir bumi (rare earth) yang paling besar di dunia di Gebeng, Kuantan.Mereka terdiri daripada aktivitis termasuk dari NGO, Save Malaysia.

Mereka bimbang kemungkinan penyebaran sisa radioaktif yang bakal dihasilkan selepas projek bernilai RM700 juta itu beroperasi.

Sebanyak empat buah bas membawa kumpulan yang membantah pusat penapisan yang sedang dibina oleh syarikat Australia, Lynas Corp itu.

Penunjuk perasaan ini tiba di persimpangan parlimen sekitar jam 9.20 pagi. Mereka kemudian mengadakan perbincangan dengan seorang pegawai polis.

Perhimpunan aman

Sebelum bersurai, mereka melaungkan "Stop Lynas, Selamatkan Kuantan, Stop Radioactive dan Selamatkan Malaysia".

NONEHadir sama, adalah lima anggota Suruhanjaya Hak Asasi Malaysia (Suhakam) yang diketuai oleh pesuruhjayanyanya, Mohamad Shaani dan perwakilan daripada Majlis Peguam turut hadir bagi memantau keadaan.

Perhimpunan hari ini diadakan secara aman. Tiada insiden yang tidak diingini dilaporkan.

Sementara itu Fuziah ketika ditemui pemberita berkata beliau telah membangkitkan isu berkenaan sejak 2008.


Menurutnya, selepas tsunami di Fukushima, Jepun, bulan lalu, rakyat kini lebih menyedari bahaya bahan radioaktif.

"Pembuangan radioaktif itu di Kuantan, walaupun lima peratus, tetapi ia (boleh) memberi kesan seperti kanser dan kecacatan," katanya. Pada 23 Mac lalu, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Seri Maximus Ongkili berkata kerajaan memberi jaminan bahawa pembinaan loji pemprosesan logam radioaktif di Gebeng, itu adalah selamat dan tidak membahayakan kesihatan awam.Baca semua di sini.

Sisa radioaktif ni kalau kena tak kira orang parti apa, bangsa apa semua kena.Kerajaan kalau tak dengar suara rakyat buatlah janji boleh pulang keuntungan yang besar.Sekarang negara Jepun yang gah dengan kuasa nuklear jadi padang jarak padang tekukur akibat Stunami semua da lebur dan lebih merana lagi rakyat Jepun bila loji nuklear meletup..mana mau lari..

Kalau projek pembuangan sisa radikatif tu berjaya dibangunkan rakyat Pahang dan penduduk Kuantan yang kena dulu...rakyat didahulukan..

Kerajaan boleh tolak supaya projek tu dibuat di negara lain termasuk di Eropah awat yang nak bawa mai negara kita.Orang putih tak bodoh nak terima ni semua.Mereka mahu kenakan kita biar rakyat kita mampuss.Bangga sangatka nak semua projek terbesar dan tertinggi ada di Malaysia walaupun boleh menjahanamkan kesihatan rakyat kita.Sampah dan sisa radioaktif pun kita nak sapu tak ingat nyawa rakyat ka?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan